-
Ocena brak
Charakterystyka tendencji alternatywnych jako wyrazu kryzysu szkoły
Istnieje pożądany kształt szkoły, który obecnie jest trawiony przez kryzys
Podmioty edukacji: nauka, rodzina, nauczyciele, uczniowie, ministrowie, eksperci, politycy.
Hartmund Hentig, humanistyczna szkoła jako miejsce w którym:
Ma się ochotę na zajmowanie się jakimś...
-
Ocena brak
Omówić środki przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym
Metody i środki walki z niepowodzeniami:
a)profilaktyka pedagogiczna –nauczanie problemowe i grupowe
b)diagnoza pedagogiczna
c)terapia pedagogiczna
-
Ocena brak
Typy lekcji i ich charakterystyka
Typ lekcji to taka jej odmiana, która wynika z realizacji funkcji dydaktycznych w toku procesu nauczania i uczenia się oraz z organizacji pracy na lekcji, zastosowanych metod czy środków dydaktycznych.
Typy lekcji wynikające z realizacji funkcji:
lekcje wprowadzające i zaznajamiające uczniów z nowym...
-
Ocena brak
Nauczyciel i jego udział w procesie kształcenia
PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELA DO LEKCJI składa się z 3 zakresów:
1. przygotowanie merytoryczne – zwane przedmiotowym, związane z treściami – znajomość treści, wybór konkretnych zagadnień, które będą omawiane, wybór treści, które wg nauczyciela są niezbędne. W trakcie tego przygotowania nauczyciel...
-
Ocena brak
Omówić ogniwa procesu nauczania – uczenia się w toku poszukującym
Formalizm dydaktyczny (intelektualizm) jest koncepcją eksponującą właśnie zdolności poznawcze; przedstawicielami tego kierunku byli:
Pestalozii, Schmidt, Dawid czy Dobrowolski;
głównym celem jest tutaj pogłębianie i rozszerzenie kształcenia, uszlachetnianie zdolności oraz zainteresowań poznawczych...
-
Ocena brak
Omówić ogniwa procesu nauczania – uczenia się w toku podającym
materializm dydaktyczny (encyklopedyzm) był reprezentowany np. przez J. A. Komeńskiego czy Basedowa;
głównym celem kształcenia jest przekazywanie jak największej ilości wiedzy z zakresu różnych dyscyplin naukowych;
każdy profesor jest encyklopedystą; wynikiem takiej teorii jest powstawanie...
-
Ocena brak
Cechy współczesnego modelu kształcenia
są dostrzegalne, czyli określone w sposób pozwalający na ustalenie stanu ich wykonania
wykonalne, czyli możliwe do realizacji w danym czasie
logiczne, czyli bez wewnętrznych sprzeczności
rzeczowe i precyzyjne - przedstawiają syntetyczny opis stanu jaki chcemy...
-
Ocena brak
Środki kształcenia wg. W. Okonia
Istnieje także inny podział środków dydaktycznych Kategorie środków dydaktycznych wytypowane przez Wincentego Okonia:
1. Pierwszą z nich są środki proste, do których należą:
- środki słowne (podręczniki, teksty drukowane)
- proste środki wzrokowe (modele, autentyczne wzory przedmiotów...
-
Ocena brak
Klasyfikacja środków wg. E. Fleminga i J. Jacoby’ego
Istnieje wiele typologii środków dydaktycznych. Wśród nich znacznie wyróżnia się podział, który został dokonany przez Edwarda Fleminga i Jana Jacoby’ego. Przedstawia się on następująco:
po pierwsze środki naturalne przedstawiające w sposób bezpośredni rzeczywistość
następnie...
-
Ocena brak
Podział środków ze względu na dostarczane bodźce
Środki, Funkcje środków dydaktycznych
Dydaktyczne wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności.
Usprawniają bezpośrednie poznawanie rzeczywistości przez uczniów, dostarczają tworzywa w postaci wrażeń i spostrzeżeń, na których opiera się poznanie pośrednie...