-
Ocena brak
Odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowawczej dokonaj interpretacji słów J. Bradshaw’a
To w rodzinie dowiadujemy się kim jesteśmy, budujemy swoją tożsamość.
(ogólne wskazówki do interpretacji)
- Rodzina to podstawowe środowisko wychowawcze, ono w większości stymuluje rozwój osobowości jednostki (rodzina to podstawowa grupa społeczna, elementarna grupa społeczna)
-Rodzina...
-
Ocena brak
Rodzaje wpływów wychowawczych
Podział ze względu na:
1. Intencjonalność: zamierzone – niezamierzone
Oddziaływanie wychowawcze są zamierzone, nadawca kieruje się zamiarem wywołania zmian w psychice wychowanka. Kryterium niewystarczające – pomija wszystkie sytuacje wychowawcze, które powstały w sposób żywiołowy, spontaniczny...
-
Ocena brak
Cele wychowania. Wymień i podaj konkretne przykłady odnoszące się do dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym, w wieku dorastania
Wychowanie przekazuje jednostce dziedzictwo kulturowe, wzory zachowań, normy społeczne, utrzymuje ciągłość kulturową społeczeństw, przygotowuje do uczestnictwa i przekształcania rzeczywistości społecznej. Cele:
Kreatywne (rozwijanie zainteresowań, wywoływanie pożądanych...
-
Ocena brak
Zadania procesu wychowania. Rodzaje wychowania
- Przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w społeczeństwie
- Przysposobienie do podjęcia roli zawodowej
- Przygotowanie do uczestnictwa kulturowego
- Zapewnienie wszechstronnego rozwoju osobowości
- Projekty zmian, które mają nastąpić w życiu człowieka
Rodzaje wychowania: estetyczne...
-
Ocena brak
Personalizm czyli wychowanie jako wspieranie jednostki w rozwoju
Personalizm kształtuje człowieka jako osobę, której niezwykła godność i możliwości rozwoju nie mają żadnego odpowiednika.
Celem pedagogiki personalistycznej jest formownie osoby zdolnej do integracji całego swego bogactwa wokół projektu życia, przyjętego w sposób świadomy i odpowiedzialny...
-
Ocena brak
Wychowanie jako proces społeczny
Wychowanie to rodzaj działalności społecznej charakteryzującej się niezwykle złożoną i różnorodnością działania, obejmując:
- Rodzaj interakcji
- Rodzaj cech wychowania
- Osobę wychowawcy i jego kompetencje
- Czas trwania procesu
- Rodzaj podejmowanych działań
Klasyfikacja...
-
Ocena brak
Wychowanie jako proces prowadzący do określonych efektów
>> poprzez realizację określonych celów wychowania
- Wychowanie umysłowe
- Wychowanie politechniczne (zaradność życiowa)
- Wychowanie moralno-społeczne (by dziecko wybrało samo i było szczęśliwe)
- Wychowanie fizyczne (promocja zdrowia)
- Wychowanie estetyczne
-
Ocena brak
Wychowanie jako całokształt wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka. Podaj przykłady obrazujące słuszność tego poglądu
- Rzeczywistość wychowawcza jest złożona i wielowymiarowa. Trudno jest ją ująć jedynie w kryterium oddziaływań wychowawczych, aby ująć holistycznie rozwój człowieka.
- Sądzi się, że aby określić zakres wychowania w stosunku do innych obszarów wywierania wpływów na człowieka, nie wystarczy...
-
Ocena brak
Wychowanie u Durkheima i Małuszyńskiego
Wychowanie to ciągły wysiłek narzucania dziecku sposób myślenia, odczuwania i działania, do których nie doszłoby ono spontanicznie >> Durnkhaim.
Wychowanie to szczególny rodzaj oddziaływań człowieka, które polega na zamierzonym wywołaniu określonych zmian w otoczeniu człowieka.>>...
-
Ocena brak
Wychowanie jako funkcja społeczna. Koncepcja J. Dewey’a
Wychowanie jest funkcją społeczną zapewniającą kierowanie rozwojem istot racjonalnych przez wdrążenie ich do uczestnictwa w życiu grupy, do której należą.
Elementy:
- Materiał
- Operacje
- Reguły
>> „teoria dziedziczenia społecznego, w której myśl której socjalizacja to proces włączania się...