Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    FENOMENOLOGIA RELIGII JAKO NURT / SZKOŁA I METODA W BADANIACH RELIGIOZNAWCZYCH

     

    Fenomenologia religii stara się porządkować materiał wedle przyjętego klucza systematycznego (synchronicznego/ statycznego) może być zatem rozumiana także jako typologia, czy też morfologia zjawisk religijnych (np. świętości)

    F. pojmowana bywa jako nurt badań religioznawczych, metoda badań...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /4 842

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Strukturalizm w religioznawstwie

     

    Czołowym przedstawicielem strukturalizmu był Claude Lévi-Staruss. Kładł on główny nacisk na badanie – właściwej określonemu systemu wierzeniowemu – wewnętrznej struktury religii. Metoda ta stosowana do badań społeczeństw plemiennych ułatwia w pewnym stopniu uchwycenie zależności występujących...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /2 264

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy na religię H. von Glasenappa

     

    Helmuth von Glassenapp (1891- 1963) to niemiecki religioznawca, indolog; od 1924 prof. uniwersytecie w Berlinie, 1928–45 – uniwersytet w Królewcu (katedra indologii), 1946–61 – uniwersytet w Tybindze (katedra indologii i historii porównawczej religii); znawca hinduizmu i buddyzmu, badał zwłaszcza „przerzuty”...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /4 426

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    POGLĄDY VAN DER LEEUW`A NA RELIGIĘ

     

    G. van der Leeuw (1890-1950), klasyczny przedstawiciel fenomenologii religii; ulegał psychologizmowi Biswangera i Otto, egzystencjalizmowi Jaspersa oraz koncepcjom Levy-Bruhla i wpływom Diltheya. Stosując przejętą z filozofii Schelera, a zwłaszcza Husserla, metodę fenomenologiczną, poszukiwał „istoty”...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /2 481

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy N. Söderbloma na religię

     

    Nathan Söderblom (1866 – 1931), szwedzki teolog i religioznawca, luterański arcybiskup Uppsali oraz znany działacz ekumeniczny, za tę działalność nagrodzony w 1930 r. pokojową Nagrodą Nobla. Akceptując podstawowe tezy ewolucjonizmu (zwłaszcza C.P. Tielego) wychodził z założenia, że objawienie się...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /2 009

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SZKOŁA „MORFOLOGII ŚWIĘTOŚCI” (ELIADE)

     

    M. Eliade (1906-1986)- twórca orientacji metodologicznej zwanej „morfologią świętości” Jeden z czołowych religioznawców XX wieku, inicjator nurtu zajmującego się badaniem porównawczym fundamentalnych struktur i archetypów religijnych, manifestujących się w dziejach przez mity, symbole, rytuały i...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /3 590

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Rudolfa Otto na religię

     

    Rudolf Otto (1869 – 1937) w głośnej pracy „Das Heilige...” (tłum. polskie „Świętość”) nawiązując do poglądów F. Schleiermachera, dokonał szczegółowej analizy ważnej w religioznawstwie kategorii świętości.

    Przeciwstawiając się historyzmowi i tendencjom (sprowadzającym religię do elementów...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /2 152

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcjonalizm w religioznawstwie

     

    Funkcjonalizm rozwinął się jako reakcja na ewolucjonizm i dyfuzjonizm. Ewolucjonizm przyjmuje, iż podstawowe procesy decydujące o dynamice i kierunku jakościowych przemian społeczeństw i kultur są wywoływane i uwarunkowane przez ewolucję kulturową.  

    Dyfuzjonizm natomiast jest to kierunek...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /7 793

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SZKOŁA KULTUROWO HISTORYCZNA – DYFUZJONIZM

     

    Dyfuzjinizm:* skrajny (angielski) – teoria heliolityczna = całość kultury ludzkiej wywodzi się ze starożytnego Egiptu

    klasyczny (niemiecko – austriacki), szk.. kulturowohist.

    umiarkowany – amerykański

    Reakcją przeciw uproszczonym i faktograficznie słabo udokumentowanym schematom kierunku...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /7 623

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Religionsgeschichtliche Schule (Szkoła religijno – historyczna)

     

    A. Nazwa ta powstała i utrwaliła się w kołach egzegetów chrześcijańskich. Stwierdza ona konieczność poszerzenia badań filologicznych i dogmatycznych nad Starym i Nowym Testamentem o krąg religii otoczenia.

    Ponieważ zaś niemiecki termin Religionsgeschichte, czyli historia religii stworzono na...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /3 414

    praca w formacie txt

Do góry