Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    AMBROŻY I TEODOZJUSZ

    Jednakże wprowadzona w ten sposób przez Gracjana i Walentyniana II równowaga pomiędzy dwiema religiami nie trwała długo. Neutralność państwa nie odpowiadała ideom i aspiracjom tej epoki.

    Nawet poganie, mimo że byli w gorszej sytuacji, nie chcieli się z tym pogodzić: zaciekłość, z jaką...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /8 571

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    KOŚCIÓŁ A WYKSZTAŁCENIE W ZAKRESIE LITERATURY KLASYCZNEJ

    Zwycięstwo Kościoła nie wpłynęło w sposób zasadniczy na problem stosunków między chrześcijaństwem a kulturą klasyczną: ich przesłanki pozostają w IV wieku takie same, jak w okresie przed Konstantynem. Chrystianizm jest bardzo blisko związany z cywilizacją, która go wykarmiła i z której głównie...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /14 536

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SPÓR Z ARIANAMI

    Ariusz, kapłan z Aleksandrii, ale wykształcony w szkole antiocheńskiej, prowadził ze swoim biskupem około 318-320 roku spór o naturę Syna. Wygnany z Aleksandrii, energicznie rozpowszechniał swoje idee wśród chrześcijaństwa azjatyckiego i zdobył sobie wielu zwolenników, zwłaszcza wśród biskupów...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /11 124

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    KONIEC POGAŃSTWA

    Teodozjusz, jeszcze przed ostatecznym poddaniem się moralnym zasadom Kościoła i pomimo starć z Ambrożym, rozpoczął — równolegle z walką przeciwko heretykom — restryktywną, jeśli jeszcze nie represyjną politykę w stosunku do pogaństwa. Czynił to za życia Gracjana, za jego zgodą. Z początku...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /13 675

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SYMMACH I AMBROŻY

    W konflikcie, jaki wywołała sprawa ołtarza bogini Zwycięstwa, protago-nistami byli z jednej strony Symmach, a z drugiej Ambroży. Zachowały się listy, w których każdy z nich stara się przekonać cesarza o słuszności swego stanowiska. Warto zatrzymać się chwilę przy tej sprawie, aby dokładniej...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /14 705

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    NAWRÓCENIE KONSTANTYNA

    Akt powszechnie nazywany edyktem mediolańskim rozpoczyna nowy okres w historii stosunków pomiędzy Kościołem a cesarstwem rzymskim. Odtąd chrześcijaństwo z woli rządzących znajduje się naprawdę na równej stopie z religią pogańską. Równowaga ta niedługo zresztą zostanie zachwiana z uszczerbkiem dla...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /9 560

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    OPOZYCJA LITERACKA PRZECIW CHRZEŚCIJAŃSTWU

    Czytając Makrobiusza dziwimy Się, że nie czyni on żadnej wzmianki o chrześcijanach. Na pewno jest to zamierzone. W ten sposób wyraża się jego wyniosła pogarda dla wrogiej religii: udaje, że jej nie dostrzega. Panegiryki, oficjalne przemówienia ku czci różnych cesarzy, również milczą na temat...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /9 602

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    POLITYKA RELIGIJNA KONSTANTYNA

    Chrystianizm Konstantyna stawał się coraz bardziej widoczny w czasie kryzysu poprzedzającego konflikt, w miarę jak umacniała sięantychrześcija-ńska postawa jego rywala. Odtąd nie potrzebował już go oszczędzać. W tym wypadku zarówno polityka, jak wewnętrzne przekonanie skłaniały go, aby...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /15 073

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    POLITYKA RELIGIJNA ANTONINÓW

    Wydaje się, że ta sytuacja prawie nie zmieniła się za rządów późniejszych cesarzy z rodu Antoninów. Los wiernych zależny był od donosów, byle złożonych zgodnie z przepisami, od tego, w jaki sposób zarządca prowincji potraktował oskarżenie. Historyk Kościoła Euzebiusz z Cezarei przytacza tekst...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /11 322

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    UGODOWCY

    Jak wiemy, Walentynian I, chociaż bardzo żarliwy chrześcijanin, stosował politykę umiarkowaną i tolerancyjną, pozostawiając każdemu, jak powiada jeden z ówczesnych tekstów prawniczych, „całkowitą swobodę wyznawania religii, jaką sobie wybrał". Ammian Marcellin oddaje hołd temu liberalizmowi:...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Romekppp Dodano /03.05.2013 Znaków /14 011

    praca w formacie txt

Do góry