Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Gromadzenie danych obserwacyjnych

    Gromadzenie, czyli rejestrowanie danych obserwacyjnych jest równoznaczne z dokonywaniem ich zapisu możliwie w krótkim czasie po ich zaobserwowaniu. Słusznie przypomina się, że: „zapamiętane dane w wyniku obserwacji są odwrotnie proporcjonalne do logarytmu minionego czasu” (S. Lamnek, 1993, s. 295), o czym...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /5 501

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Opracowywanie i interpretacja danych obserwacyjnych

    Zgromadzony materiał obserwacyjny wymaga następnie starannego uporządkowania po to, by poddać go z kolei wnikliwej interpretacji. Uporządkowanie czy opracowywanie zarejestrowanych uprzednio danych obserwacyjnych jest na ogół równoznaczne z odpowiednim ich ustrukturalizowaniem, tj. zgodnie z przyświecającymi...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /11 392

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Względna wartość poznawcza obserwacji

    Na ogół nikt specjalnie nie wątpi, że obserwacja nie jest metodą naukową, na której można bezwzględnie polegać. Cechują ją różnorodne ograniczenia pod względem możliwości poznawczych. Ograniczenia takie dotyczą wprawdzie każdej metody naukowej, w przypadku jednak obserwacji są one szczególnego...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 382

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika obserwacji próbek czasowych

    Zbliżoną do techniki obserwacji skategoryzowanej jest technika obserwacji próbek czasowych. Dotyczy ona — tak samo jak tamta — określonych kategorii interesującego badacza zjawiska, ale różni się od techniki obserwacji kategoryzowanej tym, że odbywa się w ciągu niedługich jednostek (próbek) czasowych...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 969

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Spotykane błędy w obserwacji

    Błędy, jakie popełniamy w obserwacji, mogą być różnego rodzaju. Są nimi m.in,:

    —    przedwczesna interpretacja obserwowanego zachowania się,

    —    powierzchowność i stronniczość dokonywanych spostrzeżeń,

    —    prowadzenie ich z pozycji zbyt odległego (formalnego) dystansu,

    —    niekompletność i...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /9 784

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zalety poprawnej obserwacji

    Spełnienie podstawowych warunków poprawnej metodologicznie obserwacji pociąga za sobą co najmniej kilka jej cennych zalet, które na ogół nie przysługują innym metodom badań pedagogicznych. Otóż obserwacja jako metoda naukowa:

    — umożliwia bezpośrednie poznanie zachowania się dzieci i młodzieży w...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 387

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Warunki i sytuacje jako przedmiot obserwacji

    Na przykład na warunki, będące przedmiotem obserwacji w klasie szkolnej, składają się m.in. wyposażenie w sprzęt szkolny i pomoce naukowe, oświetlenie, temperatura i wszystko to, co wiąże się ze stanem sanitarno-higienicznym klasy, jej wygląd estetyczny, sąsiedztwo z innymi klasami i zewnętrznym...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 050

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Reakcje osób obserwowanych

    Najczęstszym, a niekiedy jedynym, przedmiotem obserwacji są reakcje osób, jakimi zainteresowany jest badacz. Niemniej jednak pomijanie wspomnianych warunków i sytuacji w postrzeganiu i opisie owych reakcji należy uznać za poważne uchybienie metodologiczne. Zapomina się wówczas, że zachowanie się człowieka...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 566

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „Nieobserwowalne” aspekty przedmiotu obserwacji

    W przejawach zachowań osób obserwowanych można „dopatrzeć się” również pewnych procesów poznawczych i cech osobowości (por. Z. Skórny, 1965, s. 269-271). Wśród procesów poznawczych wymienia się, takie jak: pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie, mowa, zdolność czytania, pisania, malowania i inne. Do cech...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /5 004

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika obserwacji skategoryzowanej

    Technika obserwacji skategoryzowanej — poza dokładnie sprecyzowanym celem badawczym (lub kilkoma celami badawczymi) — uwzględnia różne kryteria zachowania się osób obserwowanych. Jest to technika wysoko ceniona w badaniach pedagogicznych. Zapewnia dokładność spostrzeżeń i redukuje do minimum czas...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /9 114

    praca w formacie txt

Do góry