Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Różne sceny z życia Jezusa

    W scenie z Samarytanką przy studni Jakuba samego Pana przedstawia się jako wodę żywą, która obdarza życiem wiecznym, jako nauczyciela, który prowadzi od grzechu do prawdziwego uwielbienia Boga w duchu i w prawdzie (por. J 4 i 7,37—39). Samarytanka zaś jest typem chrześcijanina, który odnalazł wodę...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /841

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Abraham i Izaak

    Najstarsza sztuka przedstawia ofiarouianie Izaaka w różny sposób, zawsze jednak tak, że na pierwszym planie jest tylko to, co istotne, ofiara, a raczej gotowość do jej złożenia. Samo już ograniczenie się do tej jednej tylko sceny wskazuje, że artystom chodziło o to, co typiezne; o odniesienie do...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /1 456

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wąż i smok

    Wśród zwierząt, których symbolika charakteryzuje się jaskrawym kontrastem, wąż zajmuje miejsce najważniejsze. Zapewne i do niego odnoszą się słowa z Księgi Rodzaju: „A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre” (1,31), ale gdy zły duch zawładnął tym stworzeniem, aby uwieść...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /13 591

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mojżesz

    Do najstarszych motywów w malarstwie katakumbowym należy Mojżesz wydobywający uderzeniem laski wodę ze skały. Ten cud źródła tak ściśle związany jest ze scenami chrztu, że sławny badacz De Rossi słusznie rozpoznaje w nim ważny symbol chrztu. Przykład takiego połączenia scen symbolicznych...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /1 745

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wilk

    Wilk (lupus) jest jedynym, zamieszkującym niektóre okolice Europy, zwierzęciem drapieżnym, który napada nie tylko na większe zwierzęta, zwłaszcza owce, lecz także, gdy dokucza mu głód, na człowieka. Jego grecka nazwa Imoę wzięła się, zdaniem Korneliusza a Lapide, stąd, że jego oczy jaśnieją w...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /5 098

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Trzej młodzieńcy w piecu ognistym

    Trzech młodzieńców, skazanych na śmierć w piecu ognistym, o czym czytamy w Księdze Daniela, uważali pierwsi chrześcijanie za symbol męczenników. Pośród największego niebezpieczeństwa śmierci, wśród płomieni ognia chwalili oni Boga. Ogień nie tylko ich nie dotknął swymi płomieniami, ale...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /2 074

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zając

    Zając był w starożytności jednym z atrybutów bogini łowów, Artemidy (Diany). W micie indogermańskim jest wyrazem kosmicznych sił światłości. W cyklach przedstawiających miesiące jest motywem charakteryzującym październik, w cyklach pór roku — zimę. Nadto jest on, podobnie jak jajo, symbolem...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /3 515

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Daniel w lwiej jamie

    Również Daniela wrzuconego do lwiej jamy sztuka przedstawia jako orania, w pozycji stojącej, chociaż tekst biblijny (Dn 14,40) wyraźnie mówi, że siedział on między lwami. W istocie był on męczennikiem modlitwy, ponieważ z rozdziału szóstego wynika, że został skazany za to, iż modlił się do Boga...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /383

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Żaba

    W starożytnym Egipcie, który przewyższał wszystkie współczesne mu kultury liczbą zoomorficznych symboli bóstw, także żaba (rana, fldięazoę) była środkiem wyrazu idei religijnej. Niezwykła płodność tego płazu, kuleczkowaty kształt jej jaj, a zwłaszcza troskliwość, która pozwala się im...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /2 665

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jonasz

    Z historii o Jonaszu artyści wybierali na ogół trzy sceny: połknięcie go przez potwora morskiego, wyplucie go na brzeg i jego odpoczynek w cieniu szałasu.

    Już samo powtarzanie się tych samych motywów wskazuje na typiczny sens, który ukazują słowa Zbawiciela: „Albowiem jak Jonasz był trzy dni i trzy...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /884

    praca w formacie txt

Do góry