Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Technika uszeregowania rangowego

    Mało na ogół wykorzystywaną techniką socjometrycznąjest technika szeregowania rangowego. Polega ona na tym, że każda z osób badanych wymienia np. nazwiska (lub także imiona) wszystkich członków określonej grupy kolejno według ściśle określonego kryterium oceny, tzn. poczynając od osób, które...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 669

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rodzaje kryteriów socjometrycznych

    Rozumiane w ten sposób kryteria —jak twierdzi N.E. Gronlund (1959) — mogą być różnego rodzaju. Rozróżnia on:

    —    kryteria ogólne, tj. odwołujące się do jakiejś szerszej dziedziny aktywności człowieka bez bliższego precyzowania typu interakcji, i kryteria szczegółowe odnoszące się do ściśle...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 574

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej

    Odwołując się do metody socjometiycznej wraz z poszczególnymi jej technikami, warto pamiętać o niektórych przynajmniej jej ograniczeniach poznawczych. Przede wszystkim przeprowadzone za jej pomocą badania odzwierciedlają tylko i wyłącznie aktualnie panujące w grupie stosunki interpersonalne, w tym także...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /6 383

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Warunki poprawności kryteriów socjometrycznych

    Wszystkie wspomniane kryteria zapewniają tym lepsze wyniki badań socjometrycznych — zdaniem N.E. Gronlunda — im bardziej:

    —    niedwuznacznie wskazują na rodzaj i istotę aktywności, zgodnie z którą osoby badane mają dokonać wyboru;

    —    dotyczą czynności lub sytuacji dobrze znanych członkom badanej...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 048

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Czym jest analiza dokumentów

    Niektórzy analizę dokumentów — niezależnie od przyjętej nazwy, np. analizy treści — odnoszą w szczególności lub wyłącznie do dokumentów niepisanych, jak lysunki, prace ręczne i konstrukcyjne. Tutaj nazwą analizy dokumentów obejmuje się ich analizę w szerokim znaczeniu tego słowa, tj. dotyczy ona...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 061

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kryteria odnoszące się do wyborów pozytywnych i negatywnych

    W pierwszych kilkudziesięciu latach stosowania klasycznych badań socjometrycznych zalecano przede wszystkim formułowanie pytań, odnoszących się do wyborów pozytywnych. Zakładano, że pytania domagające się wyborów negatywnych stawiają osoby badane w sytuacjach sztucznych (nieautentycznych); większość z...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 684

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kryteria a liczba wyborów pozytywnych i negatywnych

    Przy formułowaniu pytań (kategorii) socjometiycznych badacz musi często rozstrzygać problem, czy domagać się w odpowiedzi na postawione pytania dowolnej, czy ograniczonej liczby wyborów (np. 2, 3, 5). Zaleca się na ogół ograniczoną liczbę wyborów ze względu na możliwość łatwiejszego wykorzystania...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /3 478

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sposób sporządzania tabeli socjometrycznej

    Tabela powinna obejmować np. wszystkich uczniów danej klasy lub grupy uczniowskiej, w której przeprowadzono badania. Wpisujemy do niej najpierw nazwiska bądź imiona, inicjały (lub pierwsze dwie, trzy litery nazwiska) uczniów u wejścia jej kolumn poziomych i pionowych w tej samej kolejności, tj. tak, aby...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /3 962

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Socjogram hierarchiczny

    Socjogramem rzadziej spotykanym w badaniach pedagogicznych — niż socjogram kłowy —jest socjogram hierarchiczny. Nie oznacza to bynajmniej, iż jest miej czytelny od tamtego. Przeciwnie, Jest w zasadzie —jak pisze M. Pii-kiewicz (1973, s, 239) — najbardziej czytelnym socjogramem, przydatnym zwłaszcza dla...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 868

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jednolita struktura zadań testowych

    Każdy typ zadania testowego ma charakterystyczną dla niego strukturę. Stanowi ona jego cechę konstytutywną. Omówiona została w związku z przedstawionymi już poszczególnymi typami zadań testowych. Świadczą one o dużych możliwościach manipulowania wiadomościami szkolnymi celem sprawdzenia poziomu i...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 625

    praca w formacie txt

Do góry