Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Galie szkła

    Produkowane przez E. Galie, franc. artystę szklarza-ceramika, we własnym warsztacie w Nancy; zapoczątkowały charakterystyczny dla szklarstwa eur. okresu secesji styl dekor. naczyń i lamp z barwnego szkła warstwowego; w warstwie wierzchniej wytrawiano lub wycinano wzór rośl., który rysował się płaskim...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /372

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Garderoba

    1) pomieszczenie do przechowywaniaubrań, bielizny, kufrów itp. (w tym znaczeniu w Polscezw. komorą), a także ubieralnia związana najczęściejz sypialnią, z czasem niekiedy sypialnia i miejsce zabiegówtoaletowych (fryzury itp.).

    Od XVI w. g. rozpowszechniłasię w architekturze pałacowej całej Europy;

    2)...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /521

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Fryzura, uczesanie

    Ułożenie włosów, często ozdabianewstążkami, koronkami, piórami itp.; niekiedyzastępowane —> peruką; f. zmieniała się od czasów najdawniejszych wraz ze zmieniającą się modą ubiorui nakrycia głowy,

    (franc. frisure)

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /258

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gabinet

    1) niewielkie pomieszczenie, pozbawionezwykle osobnego wyjścia na korytarz, występujące warchitekturze pałacowej od XVI w.; g. przeznaczanonajczęściej na pokoje do pracy, audiencji, na pomieszczeniasłużące do przechowywania podręcznych księgozbiorów,wszelkiego rodzaju kolekcji (szczególniew XVIII i XIX...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /1 326

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Futro

    1) wyprawiona z włosem skóra zwierzęca,używana do wyrobu różnych ubiorów i ich akcesoriów;

    2) ubiór wierzchni z rękawami, noszony włosemna wierzch, popularny w modzie męskiej i kobiecejod XIX w.

    (niem. Futter 'podszewka, podszycie, podbicie')

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /286

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Fuchi

    Nasadka trzonka rękojeści miecza jap. zdobionainkrustacją złotem, srebrem, cennymi stopamimetali. Stanowi parę z kapturkiem trzonka rękojeścimiecza (—> kashira).

    Ze względu na walory artyst. przedmiot chętnie kolekcjonowany wraz z in. ozdobnymielementami miecza japońskiego.

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /294

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gagat

    Minerał, bitumiczna odmiana węgla, o barwieczarnej, połysku matowym, po wypolerowaniu szklistym;twardość w skali Mohsa 3-4.

    Ozdoby z g. znanebyły już w czasach prahist. (naszyjniki); w czasach nowoż.,zwł. w renesansie, chętnie używany do wyrobubiżuterii (stąd nazwa strojnisia - gagatek). W Polscew...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /484

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Futryna, ościeżnica

    Rama drewn. umocowana wotworze, służąca do zawieszania skrzydeł okiennychlub drzwiowych.

    W budownictwie wiejskim dolnyelement f. okiennej (warcaby) bywa nazywany stolcemlub Ieżuskami, górny - czapką,

    (niem dial. pfot-rinnc 'rowek w murze')

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /254

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Fular

    1) cienka, miękka tkanina jedwabna o splociepłóciennym, gładka lub deseniowa, pochodząca zAzji, od XIX w. produkowana w Europie, gł. we Francji,używana na ubiory kobiece i dodatki do strojów.Zob. też kitajka;

    2) prostokątna jedwabna chustka ztej tkaniny, skrojona ze skosu, noszona jako szalik naszyi;...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /419

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Futuryzm

    Ruch artyst., powstały ok. 1909 we wł.środowiskach lit.; wkrótce też objął inne dziedzinysztuki (plastyka, muzyka). Gł. jego ogniskiem byłyWłochy, silnie oddziałał też na nową sztukę we Francji,Niemczech i Rosji. Przywódcami i teoretykami ruchubyli: poeta F. T. Marinetti i malarz U...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Prakseda Dodano /29.10.2012 Znaków /3 545

    praca w formacie txt

Do góry