Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Nawyki

    W zachodniej filozofii i teologii wewnętrzne stany, które wytwarzają wzory dobrego lub złego zachowania. Cnoty takie jak odwaga są dobrymi nawykami, podczas gdy wady takie jak tchórzostwo są nawykami złymi.

    Zob. cnota, scholastyka.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /252

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nestorianie

    Herezja potępiona w roku 431 na Soborze Efeskim, a głosząca, że w Chrystusie są dwie różne osoby, boska i ludzka, które są odrębnymi podmiotami połączonymi w jedność miłości. Przypisywano ją niesłusznie Nestoriuszowi (zm. ok. 451), mnichowi antiocheńskiemu, który został patriarchą...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /865

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Neochalcedonizm

    Próba pośredniczenia między uchwałami Soboru Chalcedońskiego (451) nauczającego, że w jednej Osobie Jezusa Chrystusa są dwie natury, a tak zwanymi “monofizytami”, którzy pod-trzymywali przedchalcedońską formułę św. Cyryla z Aleksandrii (zm. 444) “o jednej wcielonej naturze Chrystusa”.

    Spór toczył się...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /1 778

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nicejskie wyznanie wiary

    Wyznanie wiary zatwierdzone przez Sobór Nicejski I (325). Skierowane przeciw arianom, głosiło ono odwieczne bóstwo Syna Bożego, który jest “współistotny” (homoousios) Ojcu (DH 125-126; ND 7-8).

    Przez Nicejskie wyznanie wiary częściej rozumiemy to, które się właściwie nazywa...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /922

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Natura

    (łac. “to, co zrodzone”). Cały wszechświat, który jest dobry dlatego, że jest stworzony przez Boga (Rdz 1-2), a także to wszystko, co się rozwija i działa odpowiednio do własnych cech charakterystycznych.

    W tym drugim znaczeniu nauka chrześcijańska mówi o jednej naturze Boga i o dwóch naturach (boskiej i...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /1 322

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Najświętsze Serce Jezusa

    Zranione Serce Jezusa będące symbolem Jego miłości ofiarującej samą siebie dla dobra wszystkich ludzi (zob. J 7, 37-39; 19, 34).

    Nabożeństwo do zranionego Serca Jezusa znane było już wprawdzie w Średniowieczu, upowszechniło się ono jednak dopiero wskutek objawień danych św. Małgorzacie Marii...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /726

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Msza katechumenów

    Wyrażenie powszechnie znane, ale już nieaktualne i wprowadzające w błąd, stosowane dawniej na oznaczenie Liturgii Słowa. Wszyscy obecni podczas odprawiania Mszy św. - nie tylko katechumeni - mają obowiązek słuchania Słowa Bożego.

    Zob. liturgia eucharystyczna, liturgia słowa, msza wiernych.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /304

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nauka i religia

    Istniejące od XVII wieku napięcie między naukowymi odkryciami, prawami i metodami, a wierzeniami religijnymi. Trudności nasunęły się ze strony takich nauk, jak astronomia, biologia, paleontologia, fizyka, psychologia i socjologia. Ironicznie można powiedzieć, że to właśnie żydowsko-chrześcijańska...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /2 207

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nałożenie rąk

    W Starym Testamencie sposób udzielania błogosławieństwa (Rdz 48), stosowany również przez Jezusa, kiedy czynił cuda (np. Mk 1, 41; 5,41), i w czym Go naśladowali uczniowie (Dz 13, 13; 1 Tm 4, 14; 5, 22), zwłaszcza kiedy udzielali Ducha Świętego (Dz 8,17-18; 19,6).

    Sobór Florencki (1439) nie nalegając...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /983

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Msza wiernych

    Przestarzałe wyrażenie na oznaczenie drugiej części Mszy św., następującej po Liturgii Słowa. Wyrażenie to odpowiadało okolicznościom, kiedy to wielu katechumenów (dorosłych przygotowujących się do przyjęcia sakramentu chrztu św.) otrzymywało nakaz opuszczenia zgromadzenia liturgicznego przed...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Pryska11 Dodano /27.11.2012 Znaków /565

    praca w formacie txt

Do góry