Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Triteizm

    (gr. “trzej bogowie”). Wiara w trzech bogów, która fałszywie przedstawia monoteizm chrześci-jański, przyjmujący trzy odrębne Osoby w jednym Bogu. Jan Filoponus (zm. ok. 565), próbując pogodzić naukę chrześcijańską z filozofią arystotelesowską, wyjaśniał, że jedna natura wspólna wszystkim Osobom...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /1 050

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tradycjonalizm

    Reakcja przeciw racjonalizmowi i indywidualizmowi, popieranym przez Oświecenie. Klasyczną jego formę wyraził Felicite de Lamennais (1782-1854) w czterotomowym Essai sur indifference en matičre de religion (fr. “ Szkic o obojętności w dziedzinie religijnej”).

    Podobne poglądy głosili: Louis de Bonald...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /1 248

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Trójca immanentna

    Absolutna tajemnica trzech Osób Boskich w ich odwiecznym życiu. Dzięki “ekonomii” (lub dziejom) zbawienia, rozpoczętej w Starym Testamencie, a dopełnionej w Nowym Testamencie przez wcielenie Syna Bożego i zesłanie Ducha Świętego objawił się nam Bóg w Trójcy Świętej Jedyny.

    W ten sposób od Troistości...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /628

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Transcendencja

    (łac. “przekraczanie”). Inność Boga, którego istnienie “przekracza” wszechświat i nie może być z nim utożsamione.

    Zob. niepojętość Boga, immanencja Boża, panteizm, teologia apofatyczna, teologia naturalna.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /248

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Trzej teologowie

    Uważani na Wschodzie za teologów par excellence: św. Jan Ewangelista, św. Grze-gorz z Nazjanzu (329-389) i św. Szymon Nowy Teolog (949-1022).

    1. Ewangelia św. Jana jest najgłębszą spośród Ewangelii dzięki modlitewnej kontemplacji chwały Boga objawionej w Chrystusie, Synu Bożym, i w Nim doświadczonej...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /1 746

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Transfinalizacja

    (łac. “zmiana celu”). Wyrazu tego używają niektórzy teologowie, którzy próbują wyjaśnić, co się dzieje w Eucharystii, kiedy chleb i wino zamieniają się w Ciało i Krew Chrystusa. Zamiast przywoływać terminologię substancji i przypadłości (którą się także stosuje do bytów nierozumnych), spoglądają...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /1 205

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Theologia crucis

    (łac. “teologia krzyża”). Wyrażenie ukute przez Marcina Lutra (1483-1546) w celu wypracowania właściwego sposobu nauczania teologii.

    Boga miłosiernego i zbawiającego poznajemy jako ukrytego w Chrystusie ukrzyżowanym i w przeżyciach cierpienia i pokus, które wykazują nicość ludzi wobec Boga. Bóg został...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /653

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tora

    (hebr. “pouczenie, prawo”). Dane Mojżeszowi Prawo Boże i Pięcioksiąg, który je zawiera (Pwt 1, 5; 4, 44).

    “Tora” może także oznaczać naukę przekazywaną przez rodziców lub przez odpowiedni autory-tet (zob. Prz 1, 8; 3, 1; 4, 2), pouczenie dane w imieniu Boga przez kapłanów (Pwt 17, 11; 24, 8; 33, 10) oraz...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Theologia gloriae

    (łac. “teologia chwały”).

    1. Wyrażenie, któremu Marcin Luter (1483-1546) przeciwstawił swoje wyrażenie “teologia krzyża"; jest ono znamienne dla teologii scholastycznej i mistycznej. Luter dopatruje się w tym wyrażeniu chęci poznania Boga w sposób zarozumiały przez oparcie się na naszych własnych...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /1 249

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Theologoumenon

    (gr. “element o charakterze teologicznym”). Niewiążące twierdzenie teologiczne, które nie ma jasnych podstaw ani w Piśmie Świętym, ani w dogmatycznym nauczaniu Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Twierdzenia wielkich teologów mogą mieć status theologoumenów i w następstwie mogą w jakiś sposób wejść do...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /PimenII Dodano /05.12.2012 Znaków /713

    praca w formacie txt

Do góry