Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Wschód w V - VI wieku - Św. Maksym z Chryzopolis (Wyznawca)

    Maksym urodził się w Konstantynopolu w 580 r., pochodził ze znakomitej rodziny.W 610 r. został sekretarzem cesarza Herakliusza, ale świetnie zapowiadającąsię drogę kariery dyplomatycznej porzucił, by w 613 r. wstąpić do klasztoruw Chryzopolis. Uciekając przed najazdem Persów w 632 r. odbył...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /4 299

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Św. Augustyn - Etyka

    P u n k t em wyjścia dla rozważań Augustyna dotyczących etyki poznania jest założenie,że szukamy tego, co jest naszym szczęściem. Na początku kocha się to,co się zna, a w t ym nieznanym, czego szukamy, kochamy to, co już znamy. Gdyrzeczywistość odpowie naszym wyobrażeniom (obrazowi), wtedy można...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /11 314

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wschód w V - VI wieku - Neoplatonicy i arystotelicy

    Wśród wielu myślicieli chrześcijańskich, którzy pozostawali pod wyraźnymwpływem poglądów neoplatońskich, znajdujemy biskupa Synezjusza z Cyreny.

    Urodził się około 370 r., był uczniem słynnej Hypatii (przedstawicielkaneoplatonizmu) w Aleksandrii, przez trzy lata (399-402) przebywał jako posełw...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /2 491

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Św. Augustyn - Państwo boże

    Zajęcie Rzymu przez Gotów pod dowództwem Alaryka w 410 r., zostało zinterpretowanejako kara bogów za winę chrześcijaństwa. W odpowiedzi na to Augustynnapisał w Sprostowaniach: „Tymczasem na skutek wtargnięcia Gotów,którzy pozostawali pod dowództwem króla Alaryka i w wyniku wielkiej i gwałtownejklęski padł...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /7 967

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Św. Augustyn

    Augustyn Aureliusz należy do postaci, wobec których trudno przejść obojętnie.Jego życie wyciska niezatarte piętno na jego pismach, dlatego trzeba poznaćdzieje Augustyna, by zrozumieć nić przewodnią doktryny. Zaważyła ona potężniena potomności, jej cień pada na całość myśli chrześcijańskiej, na...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /6 066

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wschód w V - VI wieku - Pseudo - Dionizy Areopagita

    Zanim zaczniemy omawiać myśl zachodnią po św. Augustynie, zajmiemy siękońcowym okresem patrystyki w Kościele Wschodnim.

    Na pierwszy plan wysuwają się pisma nieznanego autora, zapewne mnichasyryjskiego z końca V i początku VI w. Autor podaje się za św. DionizegoAreopagitę, ucznia św. Pawła i...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /4 272

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Św. Augustyn - Istnienie Boga i wiara

    Poszukiwanie dowodu istnienia Boga w dziełach Augustyna, od razu wprowadzanas w specyficznie augustyński sposób myślenia. Ściśle rzecz biorąc Augustyn takiego dowodu nie przeprowadza, ponieważ uważa, iż idea Boga jest danawszystkim ludziom, a naturalne dla człowieka poznanie Boga jest utrudnioneprzez zło...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /10 117

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wschód w V - VI wieku - Pseudo - Dionizy Areopagita: Bóg

    Bóg jest ośrodkiem całej spekulacji Pseudo-Dionizego. „Wtajemniczony" (mistyk)szuka Boga w ciemnościach niewiedzy, końcem poszukiwań jest milczenie,gdyż Bóg pozostaje poza wszelkim dyskursem. Pseudo-Dionizy wyróżnia i r zydrogi poznania Boga. Pierwszą określa mianemiteoLogiLkatafatycznej...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /6 802

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Św. Augustyn - Poznanie

    Przy omawianiu zagadnienia Boga widzieliśmy, jak Augustyn wychodząc od istnieniaświadomego podmiotu wyróżnia dwie zasadnicze dziedziny poznania:sferę zmysłową i umysłową.

    Augustyn jako manichejczyk był sensualistą, uznawał, że tylko drogązmysłów otrzymujemy poznanie. Tymczasem sensualizm wchodzi w...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /12 831

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wschód w V - VI wieku - Pseudo - Dionizy Areopagita: Hierarchia

    Pseudo-Dionizy w traktacie O hierarchii niebieskiej definiuje hierarchię jakoświęty porządek (Td^ic), święte poznanie (emorr||iT|) i działanie, zmierzające domożliwie najdoskonalszego upodobnienia się do Boga dzięki Jego mocom przebóstwiającym(£V£py£ia rcpóc T Ó 0£O£i8ric)2 6 6 . Hierarchia dla autora...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /3 125

    praca w formacie txt

Do góry