-
Ocena brak
Jakie są zadania logopedii oraz realizujących je nauczycieli i logopedów?
Zadaniem logopedii teoretycznej jest integrowanie i wskazywanie możliwości wykorzystania w praktyce wyników badań poświęconych komunikacji językowej i jej zaburzeniom, prowadzonych w ramach różnych dyscyplin naukowych. Zadaniem tejże dziedziny jest też wypracowanie metod i narzędzi służących...
-
Ocena brak
Co oznaczają pojęcia: nadawanie, odbiór, ekspresja mowy, percepcja mowy?
Analizę mowy z perspektywy biologicznej rozpocznijmy od wyjaśnienia pojęć zachowanie i odbiór, którymi określa się czynności mowy. W szerokim znaczeniu terminy te odnoszą się:
• nadawanie - do czynności aparatu wykonawczego mowy (który obejmuje mięśnie warg, języka, podniebienia, krtani oraz...
-
Ocena brak
Jaki jest związek logopedii z innymi dziedzinami wiedzy?
Przedmiotem zainteresowań logopedii jest komunikacja językowa; mowa w szerokim znaczeniu (przekazywanie i odbiór informacji) oraz wynik tego procesu porozumienie. Inne nauki zajmują się tylko niektórymi aspektami tych zjawisk. Przedmiotem ich badań są albo poszczególne składniki mowy, to jest język...
-
Ocena brak
Od jakich struktur organizmu człowieka zależą czynności nadawania i odbioru mowy?
Mowa jest złożoną czynnością psychiczną i w jej powstawaniu bierze udział wiele struktur organizmu, zlokalizowanych zarówno centralnie, jak i na obwodzie. Czynność t;i zależy od stanu aparatu wykonawczego mowy, który jest niezbędny do prawidłowej artykulacji, od aparatu odbiorczego, warunkującego...
-
Ocena brak
Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy
Większość terminów i pojęć wyjaśnianych w tej części opracowania szczegółowo została omówiona w rozdziałach I, 2 i 5, poświęconych lingwistycznym, medycznym i psychologicznym podstawom, których znajomość jesl niezbędna do studiowania logopedii.
Ze względu na to, że komunikacja językowa...
-
Ocena brak
Jakie jest miejsce logopedii wśród innych nauk?
Logopedia (gr. lógos - ‘słowo, mowa’; pa i Je i a - ‘wychowanie’; ang. lo-gopedics, logopedia, speech iherapy, speech correction', franc, logopedie, orthophonie; niem. Logopädie, Rehabilitationspädagogik jur Sp rachgeschädigte, Logopedie', łac. logopedia).
Logopedia jako szeroko w (corii i praktyce uprawiana...
-
Ocena brak
Jak w świetle statystyk przedstawia się stan mowy dzieci polskich?
Pomimo stworzenia na początku lal siedemdziesiątych zorganizowanego systemu opieki logopedycznej i kształcenia coraz większej liczby specjalistów, wśród polskich dzieci obserwuje się (utrzymujący się na podobnym poziomie od prawie czterdziestu lal) wysoki wskaźnik zaburzeń mowy.
Uwzględniając...
-
Ocena brak
Jak przedstawia się stan i jakie są perspektywy opieki logopedycznej w Polsce?
Z lektury wytycznych i zarządzeń wydawanych w ciągu ostatnich kilkudzic-sięcioleci przez resort oświaty oraz z licznych opracowań L. Kaczmarka, G. De-melowej i G. Jastrzębowskiej (zob. literatura), poświęconych organizacji i funkcjonowaniu modelu opieki logopedycznej wynika, że obowiązek opieki nad...
-
Ocena brak
Przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk
Polska logopedia do końca lal osiemdziesiątych, ze względu na utrudnione kontakty zewnętrzne i ograniczony przepływ informacji, poza wykorzystywaniem własnego dorobku wzorowała się głównie na logopedii radzieckiej, czeskiej i wschodnioniemieckiej.
Konsekwencją tego było stosowanie - niejednokrotnie...
-
Ocena brak
Czy przy tworzeniu obecnego systemu opieki logopedycznej skorzystano z doświadczeń prekursorów polskiej logopedii?
Analizę systemu opieki logopedycznej w Polsce należałoby rozpocząć od tego, co G. Demo Iowa nazywa tradycjami rodzimymi, ponieważ jak słusznie zauważa la autorka - źródło owo okazuje się bardzo bogate. Jej zdaniem, studia historyczne wykazują, że „niektóre problemy, nad których rozwiązaniem...