Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Jakie zjawiska określa się mianem zaburzenia języka?

    Zaburzenia j ęzy k a wynikają z braku kompetencji językowej (fonolo-gicznej, semantycznej i syntaktycznej). Dochodzi do nich w wyniku uszkodzenia tych obszarów w korze mózgowej (i niektórych poza nią), które są odpowiedzialne za językową organizację informacji, czyli za programowanie mowy. za...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /601

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kiedy wymowę uznaje się za błędną?

    Błędami wymowy (syn. dysortofonia) są:

    •    zakłócenie prawidłowej wymowy (ortoepii). realizacja fonemów niezgodna z normą ortofon czną, przejawiająca się podstawianiem, opuszczaniem, zniekształcaniem, dodawaniem głosek w wyrazie. Błędy wymowy należy odróżnić od wad wymowy. Są jedynie...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /942

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co rozumiemy przez zaburzenia mowy?

    Zaburzenia mowy (syn. defekty mowy, deficyty mowy, patologia mowy, zaburzenia komunikacji, zniekształcenie mowy, zaburzenie sprawności językowej). Zaburzenie zachowania językowego to termin szerszy od pojęć wada mowy i wada wymowy, gdyż obejmuje swoim zasięgiem wszelkie nieprawidłowości mow'y - bez...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /2 801

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co wiemy na temat mózgowej organizacji języka?

    W kwestii mózgowej organizacji języka w ontogenezie dotychczas powszechny był pogląd, żc rozwój strukturalno-czynnościowy mózgu kończy się około 7 8 roku życia. Do tego wieku mózg jest fizjologicznie bardziej plastyczny niż powyżej owej granicy wiekowej, co łączy się z brakiem przewagi...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /4 441

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Czym jest i co warunkuje porozumienie?

    Nadrzędną funkcją mowy jest funkcja komunikacyjna. Od tego czy funkcja ta pojawi się w odpowiednim czasie zależy jak szybko dziecko opanuje najwyżsic poziomy rozwoju intelektualnego i społecznego.

    Porozumiewanie się językowe stanowi określony typ zachowania, którym -według S. Grabiasa - jest każdy...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /3 090

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co oznacza termin mowa i jakie są składniki mowy?

    •    Mowa - według T. Milewskiego (1975) to dźwiękowe porozumiewanie się dwóch osób, w którym jedna drugą o czymś powiadamia.

    •    Z kolei M. Maruszewski (1970) uważa, że mowa stanowi zespół czynności składających się na procesy porozumiewania się za pomocą języka, który jest podstawowym...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /9 969

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jaki jest zakres zainteresowań i przedmiot badań logopedii?

    Jak ustalono wśród autorów nie ma zgodności na temat przedmiotu badań logopedii. Jednym z głównych przeciwników lansowanego od lat stanowiska, że przedmiotem logopedii jest mowa - jest S. Grabias. Zagadnieniami komunikacji językowej interesuje się bowiem wiele dyscyplin naukowych i to właśnie zdaniem...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /13 825

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co oznaczają terminy: komunikacja językowa, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna i kompetencja kulturowa?

    Zachowania językowe (mowa), rozumiane jako byt biologiczny, psychologiczny i społeczny jednocześnie, można utożsamiać z komunikacją języków ą. „Aby człowiek mógł bez przeszkód uczestniczyć w komunikacji językowej, musi jak pisze S. Grab i as (1997 b, 30) - mieć do dyspozycji pewnego rodzaju...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /4 519

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jakie specjalności wyróżnia się w logopedii?

    Przyjmujemy, że zakres logopedii teoretycznej jest zgodny z pojęciem teorii logopedii, wyróżnionej przez S. Grabiasa, podobnie jak zakres logopedii stosowanej, nazywanej przez niego praktyką logopedyczną (zob. s. 319). Zdaniem tego autora „teoria logopedii winna rozwijać refleksję w kierunku diagnostyki...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /2 752

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co rozumiemy pod pojęciem umysłowych sprawności realizacyjnych?

    Sprawność języków a dotyczy zarówno rozumienia, jak i mówienia, i stanowi ona wypadkową czterech umiejętności, a więc językowej sprawności systemowej, społecznej, sytuacyjnej i pragmatycznej (Grabias 1986). Pierwsza z nich, czyli sprawność systemowa, związana jest z kompetencją językową, a...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Odil Dodano /12.03.2013 Znaków /5 789

    praca w formacie txt

Do góry