-
Ocena brak
Jak realizowane są kolejne etapy postępowania diagnostycznego w przypadku dysartrii?
I etap Określenie problemu
Celem tego etapu jesl stwierdzenie, na czym polega problem pacjenta, czy rzeczywiście zgłaszane trudności mają charakter zaburzeń dysartrycznych.
1. Badania specjalistyczne
Jak już wspomniano, w przypadku zaburzeń dysartrycznych dziecko najczęściej trafia do logopedy z...
-
Ocena brak
Co warunkuje efektywność terapii afazji (dysfazji)?
Skuteczność terapii afazji zależy od:
stopnia, rodzaju i głębokości uszkodzenia mózgu,
cech chorego (jego wieku, stanu fizycznego i psychicznego),
momentu rozpoczęcia reedukacji mowy,
- częstotliwości spotkań,
stosunku otoczenia do chorego i jego terapii,
trafności zastosowanych...
-
Ocena brak
Jakie są strategie reedukacji mowy chorych z afazją?
M. Maruszewski (1974) uważa, żc każdy logopeda przed przystąpieniem do terapii afazji powinien dokonać wyboru jednej z Irzech poniżej wyszczególnionych strategii
1. Strategia maksymalistyczna zakłada, ż.e chory będzie pozostawał pod specjalistyczną opieką tak długo, jak wymaga tego program...
-
Ocena brak
Na jakich mechanizmach kompensacji opiera się terapia mowy afatyków?
Restytucja mowy następuje w wyniku współdziałania różnych mechanizmów kompensacji. Można do niej doprowadzić za pomocą:
odhamowywania czynności nie zniszczonych struktur mózgu,
- wykorzyslnnia mechanizmów ukształtowanych w drugiej półkuli przed uszkodzeniem.
kształtowania mechanizmów w strukturach...
-
Ocena brak
Co warunkuje dobór metod i środków przy planowaniu terapii afazji (dysfazji)?
Dokładna znajomość objawów poszczególnych rodzajów i typów afazji jest niezbędna przy planowaniu programu reedukacji mowy. Program ten musi zawierać ćwiczenia przywracające sprawności i umiejętności językowe, które zostały utracone w wyniku choroby,
Istnieje szereg metod i technik umożliwiających...
-
Ocena brak
Jak dzieli się metody stosowane w terapii afazji (dysfazji)?
Najogólniej rzecz biorąc, wszystkie metody stosowane w terapii afazji (dysfazji) można podzielić na takie, które:
1. służą przezwyciężeniu zaburzeń bezpośrednio wynikających z uszkodzeniu mózgu. Należą do nich mctody bezpośrednie i pośrednie;
2. dotyczą zjawisk o charakterze wtórnym...
-
Ocena brak
Jakie etapy pracy wyróżnia się w procesie terapeutycznym dorosłych afatyków (dysfatyków)?
Są dwa zasadnicze clapy terapii afazji (dysfazji):
1. etap wstępny, przygotowawczy;
2. etap właściwych ćwiczeń logopedycznych.
Ad 1. Na etapie wstępnym, przygotowawczym zasadniczym celem terapii jest:
przywrócenie kontaktu pacjenta z otoczeniem (w możliwym zakresie i w najprostszy...
-
Ocena brak
Jaki jest cel terapii afazji (dysfazji)?
Nadrzędnym celem terapii jest przywrócenie choremu możliwości słownego kontaktowania się z otoczeniem. M. Maruszewski (1970, 71) dzieli cele terapeutyczne na:
cele adaptacyjne przystosowanie pacjenta do występujących trudności,
cele kompensacyjne odbudowa utraconych funkcji,
- cele twórcze...
-
Ocena brak
W jakim celu przy diagnozowaniu dysfazji wykonuje się badania uzupełniające?
Na podstawie danych uzyskanych w toku wcześniej omówionych badań można jut w zasadzie określić rodzaj dysfazji, tzn., czy jest todysfazja: motoryczna, akustyczna, semantyczna (w praktyce: motoryczna. sensoryczna i mieszana). W celu uszczegółowienia diagnozy, czyli ustalenia typu dysfazji (czy jcsl to np...
-
Ocena brak
Jaki jest model kompleksowej terapii dziecka z dysfazją - Zajęcia ogólnorozwojowe
Mają one na celu (Dudzińska 1983): aktywizowanie myślenia dzieci,
rozwijanie ich sprawności umysłowej, np, zdolności wnioskowania, porównywania, analizy i syntezy ild.,
rozwijanie czynności poznawczych: wrażeń, spostrzeżeń wzrokowycli i słuchowych, pamięci i wyobraźni.
ćwiczenie uwagi i zdolności...