-
Ocena brak
Jakie metody w terapii pedagogicznej dziecka z dysleksją rozwojową uznaje się za optymalne?
Za najważniejsze i sprawdzone w praktyce terapeutycznej z dziećmi przejawiającymi trudności w czytaniu i pisaniu uważa się metody polisensorycznc, angażujące jednocześnie kilka zmysłów, czyli wykorzystujące bodźce wzrokowe, słuchowe, kinestetyczno-dotykowe i wyobrażeniowo-pamięciowc.
Jedną z...
-
Ocena brak
W jakich przypadkach dysleksji rozwojowej potrzebna jest diagnoza lekarska?
Do lekarza okulisty, laryngologa lub foniatry kierujemy dziecko wówczas, gdy podejrzewamy (lub gdy chcemy wykluczyć) istnienie wad sensorycznych (wzroku, słuchu). Już niewielkie uszkodzenie słuchu, r2ędu 30 dB, w paśmie mowy może mieć wpływ na opanowanie czytania i pisania.
Zadaniem neurologa jest...
-
Ocena brak
Co oznacza termin terapia pedagogiczna i jaki jest jej cel?
Termin terapia wywodzi się z medycyny (z gr, therapeio = opieka, leczenie), W psychologii, pedagogice, logopedii i socjologii terapia oznacza specjalne formy pomocy, działania zmierzające do usuwania zaburzeń.
W ramach terapii pedagogicznej stosuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Nazwa ta wskazuje...
-
Ocena brak
Jakie problemy spowodowane zaburzeniami uwagi mają uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu?
Uczniowie z dysleksją rozwojową bardzo często wykazują deficyty uwagi (Jaż-wińska 1995. Borkowska 2000, Mihilewicz 2001, Elliott, Place 2000, Weyhreter 2001 i in.). Uwaga ma znaczący wpływ' na przebieg innych procesów poznawczych. takich jak np. zapamiętywanie czy spostrzeganie. Są to procesy...
-
Ocena brak
Jakie zasady należy uwzględniać w terapii dysleksji rozwojowej?
W działaniu terapeutycznym szczególnie istotne są następujące zasady wynikające ze specyfiki trudności w czytaniu i pisaniu (Czajkowska, Herda 1989):
1. zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego,
2. zasada stopniowania trudności w nauce czytania i pisania...
-
Ocena brak
Czy przeprowadzona we wstępnym okresie nauki dziecka diagnoza z orzeczeniem dysleksji zachowuje ważność przez cały okres jego edukacji?
W świetle obowiązujących przepisów prawnych wydanych przez ministra edukacji i sportu, badanie dziccka z dysleksją musi być powtarzane na każdym etapie jego edukacji. Opinia powinna być wydana przez poradnię nic później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian lub...
-
Ocena brak
Jakie cechy powinny charakteryzować nauczyciela terapeutę?
Osobowość nauczyciela, jego postawa i cechy psychiczne odgrywają niezmiernie ważną rolę w procesie terapeutycznym. Przymioty, które liczą się najbardziej, to: wyjątkowa cierpliwość, życzliwość, akceptacja dziecka, wyrozumiałość, wiara w celowość i skuteczność terapii oraz zaangażowanie...
-
Ocena brak
Dlaczego ważna jest wczesna diagnoza zaburzeń rozwojowych?
Wczesna diagnoza jest bardzo istotna, szczególnie ze względu na pożądane efekty terapii. Im później jest ona podejmowana, tym bywa trudniejsza, z uwagi na czas trwania zaburzeń, ich głębokość i zakres oraz pojawienie się wtórnych problemów emocjonalnych, najtrudniejszych w terapii. U młodszych...
-
Ocena brak
Od czego zależą efekty terapii osób z dysleksją rozwojową?
Terapia zaburzeń w czytaniu i pisaniu jest działaniem długofalowym i żmudnym, a jej wyniki wydawać się mogą niewspółmierne do zaangażowanego czasu i wysiłku. Powodzenie działań terapeutycznych zależy od wiciu czynników, spośród których wymienić trzeba przede wszystkim:
wiek dziecka (im dziecko...
-
Ocena brak
Jakie treści powinna zawierać opinia poradni psychologiczno - pedagogicznej?
Opinia taka potrzebna jest do zakwalifikowania ucznia do terapii pedagogicznej. W dokumencie tym powinny się znaleźć informacje dotyczące powodów skierowania dziecka do poradni oraz wyniki szczegółowych badań psychologicznych i pedagogicznych w zakresie wcześniej opisanych w diagnozie aspektów rozwoju...