Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    SPOTĘGOWANA WROGOŚĆ - DIOKLECJAN

    Liczbowy wzrost Kościoła, widoczny w każdej części rozległego cesarstwa rzymskiego, niepokoił tych,którzy widzieli upadek jego świetności.

    W okresie 10 lat anarchii przed Dioklecjanem (284-305) utwierdzilisię oni w przekonaniu, że oprócz wrogów zewnętrznych, Persów i barbarzyńców, chrześcijanie...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /815

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kościół Katolicki - ZWYCIĘSKIE ZMAGANIA (260 - 525)

    Czterdziestoletni pokój dla chrześcijaństwa przed prześladowaniem Dioklecjana pomógł rozwinąć iutrwalić misyjne osiągnięcia Kościoła. Niespodziany wybuch prześladowania za Dioklecjana, poprzedzonywrogim piśmiennictwem antychrześcijańskim, rozpoczął dwudziestoletnie śmiertelne zmaganie...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 851

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wrogość intelektualna

    Neoplatonizm starał się zaradzić kryzysowi filozoficznemu i religijnemu w cesarstwie rzymskim III wieku.Propagował go w Aleksandrii już Ammonios Sakkas (zm. ok. 242) a w system ujął działający wRzymie Plotyn (205-270), który obdarzony rozległą wiedzą, głębią myśli i swoistym ascetyzmem, starałsię...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /666

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    PIERWSZY POKÓJ I MISYJNY ROZWÓJ

    Dłuższy okres tzw. pierwszego pokoju dla Kościoła (260-303) bardzo ułatwił mu prowadzenie misji iprzyniósł jego socjologiczny i geograficzny rozwój. Kościół ogarnął teraz wszystkie warstwy społeczne iumocnił się w basenie Morza Śródziemnego, sięgając do najdalszych prowincji cesarstwa rzymskiego na...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /355

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Neoplatonik Porfiriusz

    Porfiriusz (233-304) stał się jako neoplatonik najgroźniejszym eksponentem tej wrogości. Urodzony kołoTyru, spotkał się w młodości z Orygenesem, ale nie wywołało to u niego życzliwości dla chrześcijaństwa.Po pierwszych naukach w Atenach, przybył w 263 r. do Rzymu, gdzie został uczniem, a potem...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 484

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pogańskie państwo

    Nie było ono, razem ze swoimi prawami, uznane przez chrześcijan za siłę wrogą. Wyjątkowy jest poglądHipolita, który widział w nim dzieło szatana, prawdopodobnie z powodu boskiego kultu cesarza. Inni, jakKlemens Aleksandryjski i Orygenes, uznawali za oczywistą lojalność chrześcijan w płaceniu podatków...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 804

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Udział w kulturze

    Kultura pogańska w III wieku była przez chrześcijan przyjmowana z umiarkowaną rezerwą. Kościół niewystępował przeciwko helleńskiej edukacji i systemowi szkół, nie starał się też o tworzenie własnychszkół, poza katechetycznymi.

    Widział natomiast wielkie niebezpieczeństwo dla obyczajowości...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 309

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Niewolnicy

    Miłość bliźniego i sformułowana przez Pawła Apostoła zasada równości braterskiej nakazywała zająć sięlosem niewolników, natomiast nie wysuwała problemu zniesienia niewolnictwa.

    W Kościele uznawano niewolników i niewolnice za pełnowartościowych braci i siostry, dawano im dostęp do wszystkich...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 092

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    MODLITWA, POBOŻNOŚĆ, CARITAS CHRISTIANA

    Życie religijne chrześcijan, dostrzegalne na zewnątrz w modlitwie liturgicznej i prywatnej, w uczynkachpobożnych, a przede wszystkim w miłości bliźniego, było najsilniejszą więzią między nimi samymi i najskuteczniejszymśrodkiem oddziaływania na pogan, jeżeli ci nie ulegli uprzedzeniom i...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /458

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Bogaci

    Bogactwo i ubóstwo, własność i praca, stanowiły społeczne zagadnienie Kościoła, który starał się je rozwiązaćteoretycznie i praktycznie. Zdaniem Klemensa Aleksandryjskiego, bogactwo nie wyklucza odKrólestwa Niebieskiego, chrześcijanin jednak nie może stać się niewolnikiem swych majętności, ale...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /701

    praca w formacie txt

Do góry