-
Ocena brak
Austriacki konkordat i prawa majowe
Cesarz Franciszek Józef po 1850 roku zmierzał do neoabsolutyzmu, ale jego rząd prowadził pertraktacjeze Stolicą Apostolską o nowy konkordat. Widział bowiem w Kościele katolickim klamrę spinającą monarchięwielonarodowościową, chciał też uczynić Austrię przodującym mocarstwem wśród państw...
-
Ocena brak
Liberalizm i konserwatyzm niemiecki
W mniejszych państwach niemieckich, jak Hesja, Wirtembergia, Badenia, nie prowadzono jednolitej politykikościelnej. Prawie w każdym z nich wystąpił pod koniec pięćdziesiątych lat polityczny zwrot kuliberalizmowi. Zjawisko to nie ominęło Bawarii, uchodzącej za bardzo katolickie państwo.
Przywódcy...
-
Ocena brak
Kościół w Galicji
Po zawarciu austriackiego konkordatu (1855) Kościół w Galicji miał większą swobodę w kształtowaniuswego życia wewnętrznego. Biskupi polscy mogli odbywać konferencje episkopatu i zwoływać synodydiecezjalne, ale na razie zastępowali je kongregacjami dziekańskimi.
Pius IX, uważany powszechnie za...
-
Ocena brak
Prusy i katolickie Centrum
Konstytucje pruskie z 1848 i 1850 roku dawały katolikom możliwość aktywnego działania, jak to było winnych krajach niemieckich. Dwaj najwybitniejsi duchowni w episkopacie pruskim: Johannes Geissel iMelchior Diepenbrock, zostali w 1850 roku kardynałami. Kończyła się jednak aktywność Diepenbrocka(zm...
-
Ocena brak
Utrata Państwa Kościelnego
Po krótkim entuzjazmie do Piusa IX jako liberalnego papieża doszło do ostatecznej konfrontacji liberalnychidei z tradycyjną postawą Kościoła. W tej konfrontacji znaczną rolę odegrały narodowe uczucia Włochów i polityczne ambicje Piemontu.
Po przywróceniu papieskiej władzy w Państwie Kościelnym...
-
Ocena brak
REWOLUCJE i ŻYCIE KOŚCIELNE W EUROPIE - Katolicy i apostolat
Część filozofów dziewiętnastowiecznych, kontynuujących filozofię XVIII wieku, wrogo nastawioną doKościoła i propagującą idee rewolucyjne, podtrzymywała przekonanie katolików, że światopogląd filozoficznyi światopogląd religijny nie dadzą się pogodzić. W okresie Wielkiej Rewolucji osłabienie...
-
Ocena brak
Hermezjanizm i güntherianizm
Wzmacniający się w Niemczech katolicyzm zaniepokoił rządy protestanckich państw. Do pierwszegosporu na wielką skalę doszło w Prusach, które władały w tym czasie katolicką Nadrenią i katolickimiziemiami polskimi, zabranymi podczas rozbiorów.
Spór zaczął się od sprawy profesora Hermesa. Na profesora...
-
Ocena brak
Teologia moralna, racjonalizm, rygoryzm
Moraliści podobnie jak dogmatycy musieli ustosunkować się do modnego racjonalizmu, a nadto usuwaćzakorzeniony od czasów jansenizmu rygoryzm. Uświadomili sobie, że niedozwolone jest utożsamianiechrześcijańskiej moralności z filozoficznymi poglądami etycznymi i że ona nie może ograniczyć się...
-
Ocena brak
Teologia pastoralna i duszpasterstwo
W Niemczech zajmowano się teologią pastoralną bardziej teoretycznie, we Francji bardziej praktycznie,gdyż dostrzegano w niej konieczność uwzględnienia zmienionych warunków: politycznych pod wpływemWielkiej Rewolucji, społecznych pod wpływem rewolucji przemysłowej.
Dość długo ujmowano w Niemczech...
-
Ocena brak
REWOLUCJE i ŻYCIE KOŚCIELNE W EUROPIE - Liturgia i sztuka sakralna
W związku z rozwiniętymi studiami nad starożytnością chrześcijańską zainteresowano się dawną liturgią.We Francji benedyktyni z Solesme uznali, że rzymska liturgia potrydencka jako kontynuacja średniowiecznejnajlepiej odpowiada ideałowi służby Bożej. Dom Prosper Guéranger, rozmiłowany jak...