Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Spotykane błędy w obserwacji

    Błędy, jakie popełniamy w obserwacji, mogą być różnego rodzaju. Są nimi m.in,:

    —    przedwczesna interpretacja obserwowanego zachowania się,

    —    powierzchowność i stronniczość dokonywanych spostrzeżeń,

    —    prowadzenie ich z pozycji zbyt odległego (formalnego) dystansu,

    —    niekompletność i...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /9 784

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika obserwacji dorywczej

    Technika obserwacji dorywczej występuje w literaturze psychologicznej pod nazwą obserwacji anegdotycznej. Może być z powodzeniem wykorzystana zwłaszcza w pracy badawczej nauczycieli. Polega ona na zapisywaniu szczególnie tych przejawów zachowania się uczniów, które — według osobistego uznania nauczyciela —...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 953

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Określenie celu

    Wstępnym i niezmiernie ważnym krokiem w konstruowaniu każdej ze skal ocen jest zdanie sobie sprawy z tego, co możemy, a czego nie możemy poznać za ich pomocą. Otóż skale ocen pozwalająpoznać przede wszystkim opinie dotyczące obserwowalnych cech zachowania. Przeto nie powinno się ich używać (zwłaszcza...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 843

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika dzienniczków obserwacyjnych

    Technika dzienniczków obserwacyjnych polega na opisywaniu zdarzeń lub zjawisk w ich naturalnym następstwie czasowym i to na przestrzeni możliwie długiego okresu czasu. Okres ten trwał niekiedy od urodzenia dziecka poprzez jego lata wcze-snodziecięce, a kończył się na latach młodzieńczych. W przypadku...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 522

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wybór cech

    Z kolei rzeczą niezmiernie ważną w konstruowaniu skal ocen jest wybór określonej cechy, a najczęściej całego zespołu cech, które pragniemy poddać ocenie. Ustalony poprzednio cel badań nie wystarcza; zarysowuje on jedynie kierunek badań, zgodnie z którym dokonujemy wyboru określonych cech. Cel badań...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 194

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika obserwacji fotograficznej i próbek zdarzeń

    Technika obserwacji fotograficznej dotyczy całokształtu zachowania się osoby obserwowanej w ściśle określonej sytuacji i czasie. Charakterystyczną jej cechąjest „fotograficzna szczegółowość” zarówno w spostrzeganiu danego zachowania, jak i jego zaprotokołowania. W zastosowaniu jej postuluje się, aby...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 455

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Reakcje osób obserwowanych

    Najczęstszym, a niekiedy jedynym, przedmiotem obserwacji są reakcje osób, jakimi zainteresowany jest badacz. Niemniej jednak pomijanie wspomnianych warunków i sytuacji w postrzeganiu i opisie owych reakcji należy uznać za poważne uchybienie metodologiczne. Zapomina się wówczas, że zachowanie się człowieka...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /1 566

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „Nieobserwowalne” aspekty przedmiotu obserwacji

    W przejawach zachowań osób obserwowanych można „dopatrzeć się” również pewnych procesów poznawczych i cech osobowości (por. Z. Skórny, 1965, s. 269-271). Wśród procesów poznawczych wymienia się, takie jak: pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie, mowa, zdolność czytania, pisania, malowania i inne. Do cech...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /5 004

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika obserwacji skategoryzowanej

    Technika obserwacji skategoryzowanej — poza dokładnie sprecyzowanym celem badawczym (lub kilkoma celami badawczymi) — uwzględnia różne kryteria zachowania się osób obserwowanych. Jest to technika wysoko ceniona w badaniach pedagogicznych. Zapewnia dokładność spostrzeżeń i redukuje do minimum czas...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /9 114

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zalety poprawnej obserwacji

    Spełnienie podstawowych warunków poprawnej metodologicznie obserwacji pociąga za sobą co najmniej kilka jej cennych zalet, które na ogół nie przysługują innym metodom badań pedagogicznych. Otóż obserwacja jako metoda naukowa:

    — umożliwia bezpośrednie poznanie zachowania się dzieci i młodzieży w...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 387

    praca w formacie txt

Do góry