Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Ciernie

    „Przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu (...) Cierń i oset będzie ci ona rodziła” (Rdz 3,17 n.). Tak brzmi wyrok Boga skazujący Adama, gdy skuszony przez Ewę spożył zakazany owoc. Słowa tego wyroku nie oznaczają jednak, że Bóg pozwolił rosnąć cierniom i kolcom dopiero po grzechu...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /5 362

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Bocian

    Już starożytni Egipcjanie, Grecy i Rzymianie uważali bociana (ciconia, jtelagyóę) za symbol troskliwej mdłości, jaką dzieci powinny otaczać rodziców. Rzymianie wyobrażali sobie natomiast personifikację Pietas jako bociana.

    Symbolika ta przeniknęła do chrześcijaństwa. Sw. Bazyli pisze w swoich...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /1 266

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Aromatyczne substancje roślinne

    Dla starożytnych ludów Wschodu i ładów z nimi sąsiadujących substancje o miłym zapachu nie przedstawiały wartości tylko użytkowej lecz były koniecznością życiową. Czy to w postaci płynnej, czy to używane jako kadzidło, odgrywały zarówno w życiu prywatnym, jak i w kulcie religijnym tak ważną...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /3 488

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nasienie

    W trzecim dniu stworzenia powiedział Pan Bóg: „Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe rodzące na ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona” (Rdz 1,11).

    Te słowa wywołały niekończący się łańcuch cudów wszechmocy i opatrzności Bożej. Nasienie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /9 116

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chara drius

    Do średniowiecznych symboli — chociaż rzadziej stosowanych — należy zaliczyć również charadriusa albo chaladriusa (siewka). Jako symbol określa się go tylko łacińską nazwą. Uczeni starożytni wyprowadzają nazwę tego ptaka od zagadga (parów, wąwóz), gdyż żyje podobno w wąwozach. Według...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /1 906

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zboże

    Zboże jest najszlachetniejszym owocem pól. Wszystko w nim jest symbolem: od nasienia, które pada na ziemię, do nowego plonu, który pc wielorakiej obróbce, staje się chlebem powszednim, co więcej Chleben życia, do którego ludzkość tęskniła od wieków, który zapowiadały symbole i obrzędy Starego...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /30.05.2013 Znaków /14 039

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wierzba

    Wierzbę od dawien dawna uważano za roślinę „miłującą życie”, która zieleni się nad wodami i wyrasta z gałązek wsadzonych w ziemię. Rośnie tak szybko, że w języku łacińskim nazwano ją salix (od salire — skakać), a w greckim — hsa (od lr)(u — wysyłam).

    Na tej sile żywotnej wierzby opiera się...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /29.05.2013 Znaków /6 611

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Róża

    Pośród kwiatów, które w cyklach symboli pór roku wyobrażają wiosnę, róża zajmuje — ze względu na swe piękno i zapach — pierwsze miejsce. Grecy wywodzili jej nazwę qó5ov od qesiv (płynąć, rozlewać), bowiem rozlewają się z niej strumienie woni; tym samym jednak ulatnia się też jej żywotna...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /29.05.2013 Znaków /8 872

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Winna latorośl, winogrono, wino

    Winna latorośl zajmuje wraz z pszenicą — z powodu ich sakramentalnego przeznaczenia — pierwsze miejsce w świecie roślin. Z Księgi Rodzaju (9,20) dowiadujemy się, że Noe uprawiał ziemię i założył winnicę. Księgi święte mówiąc o winnej latorośli, winogronach i winie, często nadają im znaczenie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /29.05.2013 Znaków /11 194

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Koniczyna

    W Starożytności przypisywano koniczynie wartość medyczną, uważano ją za skuteczny środek przeciw jadowi żmij i skorpionów. W lucernie upatrywano — ze względu na jej zdawałoby się niezniszczalną siłę żywotną — symbol życia.  

    U starożytnych druidów koniczyna uchodziła za świętą roślinę...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Hon Dodano /29.05.2013 Znaków /1 464

    praca w formacie txt

Do góry