Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Niedosyt weryfikacji wewnętrznej

    Często spotykanym błędem podczas przeprowadzania badań eksperymentalnych w pedagogice jest niedosyt ich weryfikacji wewnętrznej. Chodzi tu zwłaszcza o głębszą refleksję nad stopniem prawdopodobieństwa, z jakim ewentualnie zostaną potwierdzone wysunięte przez eksperymentatora hipotezy robocze. Jest to...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 738

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Błąd generalizacji i stereotypu

    Niewątpliwie często spotykanym błędem przy ocenianiu jest błąd generalizacji. Polega on na skłonności osoby oceniającej do zbytniego uogólniania w dokonywaniu ocen. Praktycznie wyraża się to w tendencji do oceniania wszystkich cech danej osoby w podobny sposób. Przyczyną tego zjawiska jest ogólne...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 269

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dorównywanie założeniom metodologii nauk przyrodniczych

    Jedno z podstawowych zastrzeżeń, stawianych badaniom eksperymentalnym, dotyczy zbyt mechanicznego przenoszenia na grunt pedagogiki schematów lub kanonów obowiązujących w naukach przyrodniczych, zwłaszcza w fizyce, chemii i biologii. Słusznie podkreśla się, że eksperymenty pedagogiczne nie są w stanie...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 277

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY

    Metodą najbardziej obiecującą w badaniach pedagogicznych jest z pewnością eksperyment, nazywany często eksperymentem pedagogicznym. Pomimo to

    — zwłaszcza w ostatnich latach — nie cieszy się on zbyt wielką popularnością

    i stosowany jest raczej opornie. Składa się na to kilka przyczyn. Jednąz nich...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /3 072

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Błąd łagodności i tendencji centralnej

    Często przy ocenianiu popełniany jest także błąd łagodności niezależnie od ocenianej cechy. Przejawia się w tendencji do stawiania wszystkim szacowanym osobom zawyżonych ocen. Błąd ten popełniają często nauczyciele w stosunku do uczniów, których znają od dłuższego czasu. Psychologowie tłumaczą...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 494

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sprzeniewierzanie się zasadom moralnym

    Pewne zastrzeżenia przeciwko zastosowaniu badań eksperymentalnych w pedagogice wysuwa się także ze względów etycznych. Niektórzy z tych właśnie powodów wykluczają wszelkie eksperymenty pedagogiczne, zakładając, iż godzą one w poczucie godności osobistej dzieci i młodzieży oraz przesadnie niekiedy...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /3 375

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola zmiennych w eksperymencie

    Na ogół przyjmuje się, iż eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania zależności między jednym lub kilkoma czynnikami (sposobami) oddziaływań pedagogicznych (zmiennymi niezależnymi) a określonymi ich następstwami (zmiennymi zależnymi). Są to więc zależności szczególnego rodzaju, tj...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /4 568

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Efekt halo i błąd logiczny

    Błąd efekt halo (zj. ang.: halo ejfect), którego nazwa pochodzi od E.L. Thorn-dike’a, spotykany jest również nader często w badaniach pedagogicznych. Polega on na przenoszeniu ogólnego wrażenia, jakie sprawił na osobie szacującej oceniany przez nią obiekt, na ocenę poszczególnych jego cech. Określa się...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 497

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Uwiarygodnienie badań pedagogicznych

    Niewątpliwą zasługą poprawnie przeprowadzonego eksperymentu na gruncie pedagogiki jest niejednokrotnie uwiarygodnienie badań pedagogicznych, zwłaszcza tych podejmowanych wyłącznie za pomocą metody sondażu lub metody szacowania. Otóż badania eksperymentalne pozwalają w miarę rzetelnie sprawdzić...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /6 455

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Inne błędy szacowania

    Scharakteryzowane wyżej błędy popełniane przy ocenianiu nie wyczerpują oczywiście wszystkich możliwych ich rodzajów. W literaturze znane są również inne błędy szacowania, np. błąd kontrastu i bliskości.

    Błąd kontrastu (z j. ang.: contrast error) związany j est z tendencj ą do dokonywania...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /jolka Dodano /26.05.2014 Znaków /2 087

    praca w formacie txt

Do góry