Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Drzwi

    Drzwi, brama i furta (janua, porta, ostium, &vga, 7ivXrf) miafy w starożytności dużo większe znaczenie niż obecnie. Ich obrazem, który unaoczniał pojęcie otwarcia albo zamknięcia, posługiwała się starożytność jako popularną metaforą i ważnym wyobrażeniem religijnym.

    Ponieważ każde miasto...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /11 716

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Krosno tkackie i przyrządy do przędzenia

    Historia kultury starożytnych narodów zaświadcza, że przędzenie i tkanie wszędzie uchodziły za zajęcia typowo kobiece. Dlatego też wrzeciono i kądziel traktowano powszechnie jako symbole kobiecości, do których niekiedy dodawano także zwierciadło w sensie aluzji do kobiecego upodobania w...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /6 114

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wieża

    Prastarym religijnym symbolem Sumerów była wieża stopniowa (zik-kurat). Przedstawienie takiej wieży na okrągłej pieczęci pochodzi sprzed około trzech tysiący lat przed Chrystusem. Wieża oznaczała święte dążenie ,;w górę”, a mianowicie wspinanie się w górę po koliście ułożonych stopniach...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /5 498

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kolumna

    Kolumny mogą służyć podwójnemu celowi: albo są nośnymi elementami budowli, albo wznosi się je jako pomniki (por. 1 Mch 13,29; 14,26) bądź symbole. W obydwóch przypadkach są wyrazem siły i stałości, trwałości.

    Wolno stojące pale (aszery) i kolumny słoneczne wznoszono w kultach pogańskich na...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /6 071

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Personifikacje dobrych i złych duchów

    Anioły, jako czyste duchy, nie mają ciała. Gdy jednak ukazują się ludziom, o czym wielokrotnie mówi Pismo Święte, ogląda się je w postaci ludzkiej, bądź to dzięki temu, że Bóg w ten właśnie sposób działa na zmysły ludzkie, bądź to dzięki temu, że duchy niebieskie przejściowo przyjmują...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /2 021

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Świątynia i kościół

    U wszystkich cywilizowanych narodów starożytności świątynie stanowią szczyt rozwoju ich sztuki budowlanej. W Egipcie człowiek staje pełen zdumienia przed tego rodzaju dziełami i czuje się przytłoczony ich wielkością. Świątynie te, które przetrwały kilka tysięcy lat, głoszą potomnym, jakie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /13 200

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Oranci

    Oranci (od orare — modlić się) byli ulubionym motywem sztuki starochrześcijańskiej. Są to postacie przyjmujące postawę modlitewną, podobną do tej którą zgodnie z przepisami rubrycystycznymi przyjmuje jeszcze dzisiaj kapłan podczas niektórych części Mszy św. Stoją oni z rozpostartymi ramionami, ku...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /5 271

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ołtarz

    Ołtarz (ara, altare &voiaoir]Qiov) jest budową mającą kształt stołu i służącą do składania ofiar bóstwu. Jego podwyższenie symbolizuje wznoszenie darów do Najwyższego. Od najdawniejszych czasów wznoszono ołtarze z trwałego materiału, jakiego dostarczała natura; w lasach czy w górach gromadzono...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /10 230

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ecciesia i Synagoga

    Słowo ecciesia (łxx?.:joia, dosłownie — wywołana) oznacza, pierwotnie zarówno Kościół Starego, jak i Nowego Przymierza. W zasadzie stanowią przecież jedno, gdyż Chrystus i Jego Kościół wywodzą się z Izraela i w Starym Testamencie zostali typicznie zapowiedziani. Dopiero śmierć i zmartwychwstanie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /7 244

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Uczta błogosławionych

    Wśród fresków katakumbowych spotyka się niekiedy, i to w miejscach rzucających się w oczy, grupy symbolicznych postaci, które według starożytnego zwyczaju leżą w półkolu (śigmafor) jak w czasie uczty. Niekiedy można też dostrzec wśród nich dwie służebne, których imiona „Agape” i „Irena”...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /4 700

    praca w formacie txt

Do góry