Historia /5 265 prac/

  • Ocena brak

    Miejsce i rola uczonych w państwie w refleksji mistrzów krakowskich

     

    Myśl europejska

    Średniowieczni intelektualiści zastanawiali się nad swoim miejscem w społeczeństwie, Kościele i państwie. Refleksja ta nawiązywała przede wszystkim do myśli starożytnej. Na gruncie platońskiego ideału państwa, wedle którego władca powinien mieć odpowiednią wiedzę i...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /7 751

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Intelektualiści w kancelarii królewskiej (1384 - 1434)

     

    Kancelaria jako instytucja centralna została odtworzona zaraz po przybyciu do Krakowa Jadwigi i jej koronacji na króla. Istotną rolę w ponownym jej zorganizowaniu mógł odegrać ostatni kanclerz z czasów Ludwika Andegaweńskiego, wszechstronnie wykształcony Jan Radlica, bp krakowski.

    O ostatecznym...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /11 002

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anonimowi uczeni krakowscy o państwie i władzy - Komentatorzy Etyki nikomachejskiej Arystotelesa

     

    Twórcy dwóch komentarzy w formie kwestii do Etyki pozostają anonimowi. Swoje dzieła spisali ok. 1420 r.

    Za Janem Buridanem i Marsyliuszem z Inghen, Pierwszy anonimowy uczony podkreśla, że dobro państwa i ogółu jest ważniejsze i „lepsze” od dobra własnego. Podobny pogląd miał Paweł z...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /1 461

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Paweł z Worczyna

     

    Komentarz do Etyki nikomachejskiej

    W komentarzu do Etyki nikomachejskiej, napisanym w formie kwestii w 1424 r., zawarł szereg wypowiedzi dot. państwa. Uczony skupił się w szczególności na marginalnej wypowiedzi Arystotelesa w Etyce o roli nauki w państwie, jaką była polityka, która zajmowała...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /3 029

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj z Kozłowa

     

    W II i III dekadzie XV w. Mikołaj z Kozłowa, jeden z najwybitniejszych filozofów i teologów krakowskich, w mowach wygłoszonych na Uniwersytecie oraz na soborze bazylejskim zawarł szereg uwag dot. władzy i państwa.

    Magisterium sztuk wyzwolonych uzyskał na Uniwersytecie Praskim za dziekanatu...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /5 629

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jan z Dąbrówki

     

    Jan Dąbrówka jest autorem niezwykle ciekawego zabytku literatury, komentarza do Kroniki Wincentego Kadłubka.

    W 1427 r. zdobył magisterium sztuk wyzwolonych i obejmując katedrę Nowki, prowadził wykłady z retoryki do 1433 r. W tym czasie rozpoczął komentowanie Kroniki. Po 1433 r...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /11 583

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tomasz Strzempiński

     

    De oneribus oficii rectoratus

    Mowę De oneribus oficii wygłosił Tomasz z okazji objęcia urzędu rektora Uniwersytetu Krakowskiego w 1432 r. Verbum thematis stanowi wers z Ewangelii św. Jana: Pater bonus. Władcę Tomasz porównuje do pasterza, który troszczy się o swą owczarnię.

    Wszelka...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /2 977

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Problem władzy w mowie rekomendacyjnej Macieja z Łabiszyna i odpowiedzi nieznanego rektora: De administratione rectoratus

     

    Maciej z Łabiszyna, Beatus Bernardus dicit

    Maciej z Łabiszyna w mowie rekomendacyjnej Beatus Bernardus dicit rozważa przy okazji omówienia pozycji rektora w uczelni o miejscu króla w państwie. Na władzy Jezusa Chrystusa w Kościele powinni wzorować się władcy w swoich państwach.

    Maciej z...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /2 713

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anonimowi uczeni krakowscy o państwie i władzy - Komentatorzy Polityki Arystotelesa

     

    Wykład wstępny do Polityki z 1410 r. wyraża powszechne w średniowieczu przekonanie o pożyteczności studiowania dzieła Arystotelesa przez tych, którzy sprawują władzę.

    1410 podzielił filozofię moralną na równorzędne dziedziny:

    etykę

    Wiedza w niej zawarta uczy człowieka, jak...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /3 347

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Stanisław ze Skarbimierza

     

    Koncepcja państwa-organizmu

     

    Miała ona odległe korzenie, sięgające V- wiecznej Grecji starożytnej. Operowali nią zarówno Platon, jak Arystoteles. Platon zastosował także do organizmu państwa pojęcie zdrowia i choroby.

    Teoria ta rozpowszechniła się w Rzymie poprzez dzieła m.in...

    Ocena / Przedmiot / Historia

    Autor /Salwin Dodano /03.05.2012 Znaków /15 516

    praca w formacie txt

Do góry