Filozofia /3 013 prac/

  • Ocena brak

    Tradycja Platońsko - neoplatońska

    Brak jest nieprzekraczalnej cezury. Istnienie empiryczne człowieka w czasie, cielesność itd. Nie zbiega się z jego istotą. Człowiek cierpi zatem nieznośne rozdwojenie; żywi tęsknotę za pełną identyfikacją (niekiedy również w wymiarze wspólnoty ludzkiej). Przypadkowość, skończoność, cielesność...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 986

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tradycja Arystotelesowska

    Istnieje nieprzekraczalna cezura między Absolutem, a Światem (w porządku doczesności). Istnienie w czasie, cielesność, jednostkowość należą do naturalnych warunków wyznaczonych gatunkowi ludzkiemu, zgodnie z hierarchią bytów.

    Przypadkowość, skończoność i cielesność, ograniczoność...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /626

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Człowiek może albo staczać się na poziom cielesności, materialności, ku niebytowi albo wznosić się kolejno na poziomy

    Duszy – uwalniając się od cielesności.

    Umysłu – uwalniając się od psychiczności, emocjonalności.

    Absolutu – uwalniając się od pojęciowości, dyskursywności

    Poznanie zakłada przemianę bytową, posiada charakter mistyczno-ekstatyczny. Nie jest ono celem samym w sobie. Celem...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /739

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna

    Jedno jest absolutną jednością (nie wiadomo zatem dla czego kiełkuje z niej wielość). Ludzie nie mogą o nim mówić, ani myśleć w sposób dyskursywny, a jedynie przeżywać w ekstazie.

    Jednia jest nadpełnią bytu, która istniejąc, musi się przelewać emanując byty dalsze (hipostazy), które są w...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /2 914

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna - Poznanie, sztuka i cnota

    Drogę wzwyż dusza może przebyć różnymi drogami: przez wysiłek poznawczy, estetyczny lub moralny. Toteż teoria, poznanie i estetyka stanowiły równoległe człony systemu filozoficznego Plotyna.

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /214

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna - Dusza ludzka

    Plotyn dzielił duszę na dwa składniki. Wszystkie funkcje związane z ciałem - roślinne i zwierzęce, a także wszystkie niedoskonałości i grzechy składał po platońsku na niższą część duszy, aby za to wyższa część duszy była całkowicie wolna od więzów cielesnych i wszelkiej niedoskonałości...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 163

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna - Świat idealny, psychiczny i materialny

    Z Absolutu emanują coraz to kolejne postacie bytu, ale coraz mniej doskonałe i coraz mniej posiadające jedności, coraz bardziej zależne. Są to tzw. hipostazy. Plotyn wyróżniał ich trzy:

    Duch – świat idealny, Z nim zaczyna się dziedzina dostępna dla zrozumienia i poznania. W filozofii Platona ten...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 833

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna - Absolut

    Świat idealny był dla Plotyna doskonalszy od realnego. Ale i w ideach nie widział doskonałości zupełnej i wnioskował stąd, że musi istnieć byt od idei doskonalszy .

    Plotyn wielbił Absolut jako będący ponad wszelką doskonałością szczyt piękna, dobra, prawdy i jedności. Był dlań tym, co...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /950

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy Plotyna - System emanacyjny

    Punktem wyjścia Plotyna był dualizm, odczucie olbrzymich przeciwieństw tkwiących w bycie. Celem jego (Plotyna, a nie bytu - ma się rozumieć...) było wykazanie jedności bytu, zbudowanie monistycznego systemu.

    Genetyczne ujęcie bytu: postacie bytu, jakkolwiek różne, są etapami jednego i tego samego...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 765

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Czym są idee, skąd się wzięło i na czym polega podobieństwo rzeczy do nich - Interpretacja niemetafizczna

    Idee są tu aprioryczną daną umysłu wiedzy zmysłowej, tzn. tym, co umysłowi musi być dane, aby możliwa była wiedza zmysłowa.

    Mimo że w świecie nie ma niczego naprawdę równego, kolistego itd., my mówiąc o czymś, że jest równe bądź nie, dobrym lub kiepskim kołem, musimy wpierw rozumieć...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /827

    praca w formacie txt

Do góry