-
Ocena brak
Michel de Montaigne (1533 - 1592) - Antropologia
Michel de Montaigne uważał, że dusza ludzka rodzi się drogą naturalną wraz z ludzkim ciałem, posiada zatem naturę cielesną. Odrzucał koncepcję nieśmiertelności duszy. Uznał, że metempsychoza jest niedorzecznością, człowiek istnieje tylko w świecie ziemskim, a śmierć jest ostatecznym kresem...
-
Ocena brak
Michel de Montaigne (1533 - 1592) - Gnoseologia
Przedmiotem poznania są jedynie bezsporne fakty z życia ludzkiego. Nie powinno się dążyć do opracowywania ogólnych teorii. Trzeba opisywać świat i ludzi. Chcieć w ogólny sposób ująć naturę wszystkich ludzi to, chcieć ścisnąć wodę w garści. Michel de Montaigne był sceptykiem. Wątpił w...
-
Ocena brak
Michel de Montaigne (1533 - 1592) - Ontologia
Bytem jest tylko rzeczywistość materialna, istniejąca w świecie przyrody będącym wzorem dla wszystkich wytworów człowieka. Pierwiastek nadprzyrodzony to wymysłem człowieka.
-
Ocena brak
Michel de Montaigne (1533 - 1592)
Powszechnie nazywano go „francuskim Talesem”. W 1580 roku wydał Próby, dzieło napisane w języku francuskim. Tworzył w formie eseju (swobodnej formy wyrażania myśli językiem zbliżonym do mowy potocznej). Pozwalało mu to na nawiązanie z czytelnikiem żywego, bezpośredniego kontaktu. Esej można porównać...
-
Ocena brak
Św. Jan Fidanza - Bonawentura (1221 - 1274) - Gnoseologia
Poznanie zaczyna się od postrzeżeń, następnie - dzięki abstrahowaniu - od obrazów zmysłowych dochodzi się do pojęć i dalej do najogólniejszych prawd. Umysł, aby mógł odróżnić prawdę od fałszu, musi posiadać „naturalną zdolność sądzenia”, która zakłada znajomość „niezmiennych i wiecznych...
-
Ocena brak
Św. Jan Fidanza - Bonawentura (1221 - 1274) - Ontologia
Bytem i najwyższym dobrem jest Bóg, który jest bytem pierwszym i niepochodnym. Świat widzialny został stworzony w czasie. Materia rozważana sama w sobie nie istnieje. Bonawentura wykorzystał matafizykę światła do wytłumaczenia natury materii. W jego przekonaniu światło jest siłą działającą w...
-
Ocena brak
Św. Jan Fidanza - Bonawentura (1221 - 1274)
Przydomek „Bonawentura” został mu nadany przez Franciszka z Asyżu. Św. Jan Fidanza był zakonnikiem, franciszkaninem. Uważał, że filozofia Arystotelesa jest niezgodna z nauką chrześcijańską. Rozwijał filozofię platońsko-augustyńską
-
Ocena brak
Średniowieczny spór o uniwersalia (powszechniki) - Nominalizm a realizm
Spór między nominalizmem a realizmem rozpoczął się w X wieku, a swoje apogeum osiągnął w XI i pierwszej połowie XII wieku. Toczono go o uzyskanie odpowiedzi na pytania: czy pojęciom ogólnym odpowiadają jakieś byty ogólne, np. człowiek w ogóle, koń w ogóle, czy istnieją tylko i wyłącznie konkretne...
-
Ocena brak
Średniowieczny spór o uniwersalia (powszechniki) - Nauka a religia
XII i XIII wiek charakteryzował się tendencjami zmierzającymi do oddzielenia nauki od teologii, rozumu i wiary. Wokół problemu stosunku nauki i wiary toczyły się spory, w wyniku których wykrystalizowały się następujące stanowiska:
1) racjonalistyczne (Piotr Abelard), którego zwolennicy postulowali...
-
Ocena brak
Średniowieczny spór o uniwersalia (powszechniki) - Materializm a idealizm
W toczącym się sporze materializmu z idealizmem chodziło o znalezienie odpowiedzi na pytanie, co jest bytem. Materia czy idea. W poszukiwaniu odpowiedzi ukształtowały się stanowiska:
1. Idealistyczne, którego zwolennicy uważali, iż elementem pierwotnym jest czynnik idealny (myślenie, duch, ...