-
Ocena brak
Metody analizy makrootoczenia - Scenariusze
Są przygotowywane w kilku wersjach (optymistycznej, pesymistycznej, najbardziej i najmniej prawdopodobnej) i dotyczą zaistnienia różnych możliwych zmian stanu otoczenia makro i konkurencyjnego. W oparciu o tak przygotowane przewidywania buduje się różne warianty strategii działania.
-
Ocena brak
Koncepcja wielorakich możliwości
Opiera się na jednej wersji strategii rozwoju. Analiza szans i zagrożeń opiera się w tym przypadku na właściwym wyciąganiu wniosków na podstawie zmian zachodzących w przeszłości i dotyczących trendów w przyszłości.
-
Ocena brak
Metody analizy makrootoczenia
Z. Pierścionek dzieli metody analizy otoczenia na dwa rodzaje:
1) metody analityczne - cząstkowe polegające na odrębnym badaniu wpływów poszczególnych czynników,
2) metody syntetyczne - kompleksowe ujęcie i badanie otoczenia jako pełnego zestawu ważnych dla przedsiębiorstwa...
-
Ocena brak
Środowisko naturalne
Problem ekologii jako znaczący czynnik wpływający na podejmowanie strategicznych decyzji zaistniał dopiero przed kilkoma laty. W wielu przypadkach jest on ciągle pomijany, co prowadzi do błędnych działań firmy i w efekcie dużych strat finansowych. Ekologia to przepisy prawa dotyczące ochrony...
-
Ocena brak
Otoczenie międzynarodowe
Wiąże się ono ściśle z polityką gospodarczą innych państw, które stanowią potencjalne rynki zbytu dla rodzimych przedsiębiorstw. Zauważalny silny „trend deregulacji” polegający na stopniowym znoszeniu barier ekonomicznych, prawnych, ceł, zakazów, kontyngentów dotyczy zamkniętych bloków...
-
Ocena brak
Otoczenie polityczne i prawne
Jest to zagadnienie bardzo szerokie i niejednakowe dla różnych przedsiębiorstw. Wspólnym mianownikiem dla tych dwóch rodzajów czynników jest państwo i inne organizacje ustawodawcze. Tworzą one przepisy, które stanowiąc ramy działania, mogą kreować zagrożenia bądź szanse dla przedsiębiorstwa. Obecnie w...
-
Ocena brak
Otoczenie społeczno - kulturowe
Trendy w tej dziedzinie planiści i stratedzy badają stosunkowo od niedawna. Jednakże czynniki takie, jak sposób spędzania czasu wolnego przez społeczeństwo, wzorce konsumpcyjne, normy kulturowe, stosunek do pracy czy zachowania polityczne mogą mieć silny wpływ na rozwój danego przedsiębiorstwa. Pod tym...
-
Ocena brak
Otoczenie technologiczne
Powyższe otoczenie stanowią technologie dostępne obecnie i w przyszłości oraz organizacje je tworzące i sprzedające. Analiza technologicznych warunków otoczenia dotyczy przede wszystkim przedsiębiorstw przemysłowych. Badaniu podlegać może cykl życia technologii, który w drugiej połowie XX wieku...
-
Ocena brak
Otoczenie demograficzne
Przedsiębiorstwo powinno również dużą uwagę skoncentrować na tej grupie czynników, ponieważ to właśnie ludzie tworzą rynek. Można wyróżnić kilka charakterystycznych elementów dotyczących zmian w tym zakresie. Należy tu wymienić: ogólnoświatową eksplozję demograficzną, starzenie się...
-
Ocena brak
Otoczenie ekonomiczne
Pod tym pojęciem rozumie się czynniki określone przez rozwój ogólnogospodarczy - międzynarodowy i krajowy, sytuację w sektorze i branży, w tym także na rynkach zbytu. Wg. Kreikebauma1 głównymi wskaźnikami rozwoju ogólnogospodarczego są: rozwój produktu narodowego brutto, liczba i struktura ludności, w...