Ekonomia /2 834 prac/

  • Ocena brak

    Agencyjna teoria przedsiębiostwa

    Charakterystyka

    Agencyjna teoria przedsiębiorstwa inaczej teoria agencji jest szczególnie użyteczna dla

    wyjaśnienia złożonych stosunków między menedżerami a właścicielami. Nowym sposobem

    definiowania firmy jest określenie jej jako splotu kontraktów. Niestety kontrakt nie zawsze

    określa czyjejś...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /4 613

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pożyczka

    Charakterystyka

    Pożyczka jest umową konsensualną polegającą na zgodnym oświadczeniu woli stron, w tym dającego i biorącego pożyczkę. Umowa pożyczki jest umową nazwaną, której podstawową funkcją jest "uregulowanie zasad udzielania kredytu w stosunkach obrotu gospodarczego, tj zasad korzystania z...

    Ocena / Przedmiot / Ekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /4 452

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Państwowa Inspekcja Handlowa

    Definicja

    Państwowa Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa, którego działanie reguluje USTAWA z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.

    Zadania kontrola legalności i rzetelności działania...

    Ocena / Przedmiot / Ekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /2 889

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rachunek kosztów pełnych

    Charakterystyka

    W praktyce gospodarczej znaczenia nabrały dwa modele rachunku kosztów: rachunek kosztów pełnych oraz rachunek kosztów zmiennych. Oba modele mają na celu ustalenie przeciętnego kosztu wytworzenia produkcji.

    Rachunek kosztów pełnych, nazywany również absorpcyjnym rachunkiem kosztów...

    Ocena / Przedmiot / Ekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /2 666

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dobro komplementarne

    Dwa dobra są komplementarne jeżeli wzrost (spadek) ceny na dane dobro wywołuje spadek (wzrost) popytu na drugie dobro. W tym wypadku zależność obydwu wielkości jest odwrotna.

    komplementarne1.gif

    gdzie:

    Edx(py) - współczynnik elastyczności popytu na dobro x względem ceny dobra...

    Ocena / Przedmiot / Ekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /1 058

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Teoria portfela

    Charakterystyka

    Teoria portfelowa została sformułowana przez Harriego Markowitza w 1952 r. jako rozwinięcie teorii alokacji środków pieniężnych w warunkach niepewności, która zajmowała się wyborem najlepszej inwestycji w zależności od spodziewanego potem zysku i ryzyka.

    Analiza portfelowa metodą...

    Ocena / Przedmiot / Ekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /16.04.2011 Znaków /2 879

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada maksymalizacji satysfakcji

     

    Jedna z podstawowych teorii, na której opiera się mikroekonomia stanowi, że konsumenci podejmują na rynku takie decyzje, które pozwalają im uzyskać maksymalną satysfakcję. Jest ona utożsamiona z użytecznością, czyli zadowoleniem, radością, przyjemnością, jakie uzyskuje pojedynczy człowiek w...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /5 883

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Model czystej konkurencji

     

    Charakteryzuje się dużą liczbą niezależnych producentów, z których żaden indywidualnie nie ma wpływu na cenę, kształtującą się pod wpływem całkowitych wielkości popytu i podaży. Przedmiotem obrotu na takim rynku są produkty jednorodne (np. jabłek), a konkurencja ma charakter cenowy (dąży się...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /674

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Monopol pełny

     

    W monopolu pełnym jeden producent wytwarza produkt, kształtuje cenę rynkową zapewniającą mu wysoki zysk na drodze ograniczania podaży. W monopolu nie istnieje niedostatek konkurencji i rynek jest zdominowany przez jedną firmę. Wejście na takowy rynek jest prawie niemożliwe.

     

    Na codzień rynek to...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /1 651

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Oligopol

     

    Model ten charakteryzuje się tym że liczba producentów nie przekracza kilkunastu, produkty mają charakter jednorodny (np. surowce) lub różnorodny (np. samochody), a ceny dyktowane są przez największe z przedsiębiorstw tzw. przywódcę cenowego. W tym modelu konkurencja ma charakter nie cenowy i polega na...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /600

    praca w formacie txt

Do góry