Mikroekonomia /407 prac/

  • Ocena brak

    Agencyjna teoria przedsiębiostwa

    Charakterystyka

    Agencyjna teoria przedsiębiorstwa inaczej teoria agencji jest szczególnie użyteczna dla

    wyjaśnienia złożonych stosunków między menedżerami a właścicielami. Nowym sposobem

    definiowania firmy jest określenie jej jako splotu kontraktów. Niestety kontrakt nie zawsze

    określa czyjejś...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /17.04.2011 Znaków /4 613

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada maksymalizacji satysfakcji

     

    Jedna z podstawowych teorii, na której opiera się mikroekonomia stanowi, że konsumenci podejmują na rynku takie decyzje, które pozwalają im uzyskać maksymalną satysfakcję. Jest ona utożsamiona z użytecznością, czyli zadowoleniem, radością, przyjemnością, jakie uzyskuje pojedynczy człowiek w...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /5 883

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Model czystej konkurencji

     

    Charakteryzuje się dużą liczbą niezależnych producentów, z których żaden indywidualnie nie ma wpływu na cenę, kształtującą się pod wpływem całkowitych wielkości popytu i podaży. Przedmiotem obrotu na takim rynku są produkty jednorodne (np. jabłek), a konkurencja ma charakter cenowy (dąży się...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /674

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Monopol pełny

     

    W monopolu pełnym jeden producent wytwarza produkt, kształtuje cenę rynkową zapewniającą mu wysoki zysk na drodze ograniczania podaży. W monopolu nie istnieje niedostatek konkurencji i rynek jest zdominowany przez jedną firmę. Wejście na takowy rynek jest prawie niemożliwe.

     

    Na codzień rynek to...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /1 651

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Oligopol

     

    Model ten charakteryzuje się tym że liczba producentów nie przekracza kilkunastu, produkty mają charakter jednorodny (np. surowce) lub różnorodny (np. samochody), a ceny dyktowane są przez największe z przedsiębiorstw tzw. przywódcę cenowego. W tym modelu konkurencja ma charakter nie cenowy i polega na...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /600

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Miary elastyczności popyt

     

    Wyróżnia się trzy miary elastyczności popytu:

    a)elastyczność cenową - mówi o wpływie zmian ceny na ilość nabywaną danego dobra i przyjmuje wartości w przedziale [- nieskończoność, 0];

    b) elastyczność mieszaną - mówi o wpływie zmiany ceny dóbr zależnych na ilość nabywaną danego dobra i...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /609

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Koszty produkcji

     

    Koszty stałe - koszty których wielkość w zasadzie nie zmienia się przy zmianie rozmiarów produkcji. Obejmuje te wszystkie wydatki, które związane są z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

    Koszty zmienne - obejmują koszty zużytych surowców, materiałów, koszty ruchu maszyn i urządzeń oraz koszty...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /775

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mapa obojętności

     

    Mapa obojętności to system krzywych obojętności, które charakteryzują się innym poziomem zadowolenia konsumenta w porównaniem z krzywą wyjściową, ale jednakowym dla całej krzywej. Każdy konsument woli mieć więcej dobra niż mniej i dlatego też nie zrezygnuje z wyższego poziomy konsumpcji na rzecz...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /607

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Linia budżetu konsumenta

     

    (Linia ograniczeń budżetowych) pokazuje kombinacje dóbr, które mogą być zrealizowane przez gospodarstwo domowe przy danym dochodzie pieniężnym i przy danych cenach. Linia ta oddziela kombinacje osiągalne od nieosiągalnych. Poniżej linii budżetowej znajdują się kombinacje osiągalne przy danym...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /367

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Paradoks Giffena

     

    Paradoks Giffena – (nędzy) dotyczy dóbr podstawowych. Robert Giffen badając konsumpcję niezamożnej ludności stwierdził, że „im kartofle są droższe, tym więcej się ich spożywa”. Zjawisko to spowodowane było faktem, że przy szybkim wzroście cen wszystkich artykułów żywnościowych kartofle stały...

    Ocena / Kategoria / Mikroekonomia

    Autor /Ella Dodano /16.04.2011 Znaków /441

    praca w formacie txt

Do góry