-
Ocena brak
Organizacja pracy dydaktycznej w szkole
- podział i charakterystyka form organizacyjnych
Kryteria podziału:
- liczba uczniów
- miejsce pracy uczniów
- czas trwania zajęć dydaktycznych.
Ze względu na liczbę uczniów biorących udział w procesie dydaktycznym wyróżnia się:
- nauczanie jednostkowe
- nauczanie grupowe
- nauczanie zbiorowe...
-
Ocena brak
Planowanie pracy dydaktycznej
- ogólne zasady planowania
Planowanie uważa się nie tylko za jedno z najważniejszych zadań podejmowanych przez nauczyciela. Działanie to wymaga nie tylko rozumienia kluczowych zasad nauczania, ale i świadomości wymagań programowych określonych na szczeblu centralnym, wiedzy o polityce przyjętej w danej...
-
Ocena brak
Zasady uczenia
- zasady nauczania jako formy postępowania nauczyciela i uczniów w trakcie realizacji celów kształcenia
Zasady nauczania- (wg Kupisiewicza) to normy postępow. dydaktycznego których przestrzeganie pozwala n-lowi zaznajamiać uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijać ich zainteresowania i...
-
Ocena brak
Kształcenie wielostronne
- podstawy kształcenie wielostronnego: psychologiczne i dydaktyczne
Wielostronność nauczania wyraża się w stosowaniu różnorodnych form pracy uczniów i domaga się szerokiego wprowadzenia pracy grupowej do procesów uczenia się przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie i działanie.
„Wielostronne...
-
Ocena brak
Problemy doboru i układu treści kształcenia
- wymagania stawiane treściom kształceniaKryteria doboru treści kształcenia w ujęciu W. Okonia:
1) Wymagania związane z osobą uczącą się i rozwijającą się pod wpływem edukacji – treści powinny być dostosowane do możliwości ucznia (fizycznych, społecznych, psychicznych); należy uwzględniać...
-
Ocena brak
Treści kształcenia
- jedno- i wielowymiarowe koncepcje treści kształcenia
1.koncepcje”treściowo informacyjne”
2.koncepcje”czynnościowe”
3.koncepcje”funkcjonalne”
4.koncepcje”modelowe”
- teorie doboru treści kształcenia w aspekcie psychologicznym, socjologicznym i teoriopoznawczym
1. Materializm dydaktyczny – zwolennicy...
-
Ocena brak
Procedury badawcze w dydaktyce
- specyfika badań naukowych w dydaktyce
Dydaktyka posługuje się w badaniach metodami humanistycznymi (eksplikacyjna, porównawcza, analityczna), jak również przyrodniczymi z racji podbudowy przyrodniczej (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna). Badanie naukowe w dydaktyce służą zdobyciu informacji do...
-
Ocena brak
Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej
- etymologia, geneza, znaczenie nazwy dydaktykaTermin dydaktyka pochodzi z języka greckiego: didaktikos- pouczający, a didasko- uczę .Po raz pierwszy użyto go w 1613 r. w Niemczech przez Krzysztofa Helwiga i Joachima Junga.
- dydaktyka jako dyscyplina teoretyczna, empiryczna, hermeneutyczna i...
-
Ocena brak
Dydaktyka jako dyscyplina naukowa
- podstawowe pojęcie dydaktyki
Dydaktyka to nauka o nauczaniu i uczeniu się, gdzie wypracowane są różne systemy dydaktyczne.
- związek dydaktyki z innymi dyscyplinami pedagogicznymi oraz naukami pokrewnymi
Dydaktyka wiąże się z innymi dyscyplinami pedagogicznymi, takimi jak:
pedagogika ogólna -...
-
Ocena brak
CELE KSZTAŁCENIA
Podział:
• Cele ogólne – wyrażają to, co ma być produktem końcowym szkoły, stąd określenie celów instytucjonalnych
• Cele pośrednie – otrzymuje się w rezultacie podziału ogólnych celów wyrażonych w kategoriach funkcji na składniki w postaci czynności
• Cele szczegółowe – charakteryzuje większa...