-
Ocena brak
Pojęcie celu kształcenia
Celem kształcenia ogólnego ściśle związanego z celami wychowania jest zapewnienie wszystkim uczniom optymalnego rozwoju intelektualnego. Chodzi tu o kształtowanie pełnej osobowości ucznia. Kształcenia ogólne rozpatrywane od strony rzeczowej, obejmuje 3 podstawowe cele. Pierwszy to opanowanie podstaw wiedzy...
-
Ocena brak
Ogólna charakterystyka porównawcza szkoły tradycyjnej (Herbarta) i aktywnej (Deweya)
System dydaktyczny to całokształt zasad organizacyjnych oraz treści, metody i środki nauczania, uczenia się tworzące spójną wewnętrznie strukturę podporządkowaną realizacji społecznie akceptowanych celów kształcenia. Możemy wyodrębnić systemy :tradycyjny, progresywistyczny, współczesny. Każde z...
-
Ocena brak
Pojęcie, elementy i istota systemu dydaktycznego
System dydaktyczny - to całokształt zasad organizacyjnych oraz treść, metody i środki nauczania - uczenia się, tworzące spójną wewnętrznie strukturę i podporządkowanie realizacji społecznie akceptowanych celów kształcenia.
Do systemów dydaktycznych opartych na nauczaniu klasowo-lekcyjnym zalicza...
-
Ocena brak
Podstawowe pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, samokształcenie
Uczenie się- OKOŃ jest procesem w toku którego- na podstawie doświadczenia, poznania i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianom formy wcześniej nabyte. Jest ono rodzajem ludzkiej działalności, który w latach dzieciństwa i młodości uzyskuje przewagę nad innymi...
-
Ocena brak
Relacje dydaktyki z innymi naukami społecznymi oraz dziedzinami pedagogiki
Nie tylko pedagogika zajmuje się sprawami wychowania, ale także nauki: biologiczne, psychologiczne, socjologiczne, polityczne, , ekonomiczne, historyczne oraz filozoficzne. Nauki te dawniej nazywano pomocniczymi, dziś są to nauki współdziałające z pedagogiką.
NAUKI BIOLOGICZNE dotyczą podstaw...
-
Ocena brak
Podział dydaktyki: dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe
Rodzaje dydaktyk:
1. ogólna – to ogólna teoria kształcenia, obejmująca wszystkie przedmioty i szczeble pracy szkolnej;
2. szczegółowa – to tzw. metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów, (rodzaje) np.: metodyka języka polskiego, metodyka biologii, metodyka historii.
Rodzaje dydaktyki szczegółowej to:
-...
-
Ocena brak
Przedmiot, istota oraz funkcje dydaktyki
Jednym z elementów przedmiotu badań dydaktyki jest samokształcenie. W procesie tym nauczyciel nie kieruje się bezpośrednio pracą ucznia, lecz czyni to pośrednio. Dydaktyka ogólnie zajmuje się analizą wszelakiego uczenia się i nauczania organizowanego w sposób świadomy systematyczny i planowy. Proces jest...
-
Ocena brak
Geneza i znaczenie nazwy dydaktyka oraz jej twórcy
Termin dydaktyka pochodzi od greckiego określenia didasco – uczę w znaczeniu nauczam (kogoś), didascalos – nauczyciel. Po raz pierwszy tego sformułowania użyto w XVII w. w Niemczech. Pierwotnie w XVII i XVIII w. dydaktykę traktowano (definiowano) jako sztukę nauczania, czyli przekazywania informacji...
-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów związane z dyskusją jako metodą kształcenia
Dyskusja: polega na wymianie zdań między uczniami lub między uczniami a nauczycielem.
Ma trzy główne cele:
Poszerzyć wiedzę uczestników na określony temat
Pobudzić zainteresowanie wybraną dziedziną
Nauczyć publicznego debatowania
Cele te wymagają odpowiedniego...
-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów podczas pogadanki jako metody kształcenia
- oparta jest na słowie, często nadużywana
- dotyczy głównie nauczycieli niższych klas szkoły podstawowej, gdzie rozwój języka ma szczególne znaczenie, a dzieci jeszcze nie potrafią budować dłuższych wypowiedzi
Pogadanka: rozmowa z uczniami prowadzona przez nauczyciela. Większość pytań zadaje...