-
Ocena brak
Dobór pracowników administracji - Metody doboru kandydatów
Są trzy podstawowe metody doboru kandydatów do pracy w adm.:
1) Metoda swobodnego doboru, to kierownik decyduje o przyjęciu kandydata do pracy
2) Metoda spełnienia kryteriów formalnych, polega na tym, iż ukończenie np. pewnej szkoły stwarza warunki do zatrudnienia na pewnym stanowisku
3) Metoda konkursu...
-
Ocena brak
Dobór pracowników administracji - Możliwości i granice uwzględniania cech osobistych pracownika administracji
Duże znaczenie ma dobór kandydatów najbardziej przydatnych do zawodu pracownika adm. Kandydat musi:
- zgłosić chęć do pracy
- wykazać się praktycznymi umiejętnościami, które są korygowane oceną jego pracy
Jedną z metod selekcji kandydatów jest metoda testów, tzn. ankiet, pytań i kwestionariuszy...
-
Ocena brak
Zagadnienia kontroli i inspekcji - Metody działania kontroli
Metody mogą być oceniane różnie i oświetlane z wielu pozornie nie wiążących się ze sobą punktów widzenia. Należy więc podać podstawowe założenia metodologiczne, które są wykorzystywane w pracy kontrolera:
1) Dobór momentu kontroli. Powinno to być wtedy, gdy już się wykrystalizowała wstępna...
-
Ocena brak
Zagadnienia kontroli i inspekcji - Podstawowe funkcje kontroli
Kontrola jest jednym ze składników funkcji administrowania, zarządzania czy kierowania i jako nierozłączny czynnik tej funkcji istnieje w adm. każdego państwa. Charakteryzuje się specyficznymi cechami, które wynikają stąd, że kontrola nie jest czynnością pierwotną ani samodzielną. Kontrolować można...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Gabinet i sekretariat kierownika
Ponieważ kierownik nie jest w stanie panować nad wszystkimi sprawami, którymi kieruje, w dużej jednostce organizacyjnej, powołuje się dlatego specjalnie dla obsługi kierownika wydzieloną jednostkę lub stanowisko pracy o nazwie sekretariat, wydział lub biuro. Rolą tego stanowiska jest:
- zbieranie...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Osobiste kontakty kierownika
Chodzi tu o prawidłowe ułożenie przez kierownika kontaktów:
- wewnętrznych, jest to bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnymi, który nie może przekroczyć 5-10 osób reprezentujących kreślone grupy spraw. Czas trwania tych kontaktów może być z góry ustalony, ale wtedy nie może on stwierdzić, że...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Spiętrzenie obowiązków kierownictwa
Do niezbędnych elementów autorytetu kierownictwa należy wydajność jego pracy. Praca w adm., która jest organizowaniem, wymaga stałego napięcia organizacyjnego. Można powiedzieć, że kierownik żyje dla swej pracy i dla wykonania zadania. Te napięcie jest konsekwencją dobrowolnego zajmowania tego...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Typy kierownictwa
Są dwa typy kierownictwa: autokratyczny i demokratyczny.
Autokrata ma następujące cechy:
- rozkazuje
- określa działalność grup bez pytania ich o zdanie
- udziela członkom zespołu nagany lub pochwały
- przez większość czasu trzyma się od grupy z daleka
Wg. J. Browna są następujące typy...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Autorytet kierownika
Jak w.w. trudno jest ustalić cechy typowe kierownika, należy więc ustalić zasady prawidłowego ukształtowania się pozycji kierownika w stosunku do zespołu. W organie jednoosobowym tylko kierownik powinien być źródłem dyspozycji dla podległych mu pracowników, przed nim odpowiadają pracownicy za swe...
-
Ocena brak
Kierownik i jego doradcy - Dyskusja nad cechami kierownika
"Szef" powinien dysponować osobistymi cechami tj., inteligencja, kultura, wyrozumiałość, stanowczość, przedsiębiorczość, "ludzkość", dobroć itd. Ustalenie całego, zamkniętego zestawu cech kierownika jest niemożliwe, można podać je tylko z grubsza. "Szef" to osoba wyposażona w prawo organizowania...