-
Ocena brak
Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli
Wynika z art. 7. Ma na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Wiąże się z nią dylemat celowości i praworządności. Celowość nie może stanowić powodu naruszania prawa. Podstawą działania administracji publicznej jest przepis, a nie wzgląd na interes społeczny, nie ma wyjątków od...
-
Ocena brak
Zasada legalności
Wynika z art. 6 stanowiącego, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa /niektórzy mówią o dwóch zasadach: legalności i praworządności/.
-
Ocena brak
Charakter i znaczenie zasad ogólnych postępowania administracyjnego
Stanowią art. 6-16, czyli rozdział 2 działu I kodeksu, są one obowiązującymi normami, a nie tylko zaleceniami. Ustalają wytyczne działania organów stosujących kpa zarówno w postępowaniu jurydykacyjnym we wszystkich stadiach przed I i II instancją oraz w postępowaniu skargowym. Zasady powinny być...
-
Ocena brak
Wyłączenia spod przepisów kodeksu prawa adm.
Kpa nie stosuje się /nie obowiązuje/ wobec:
postępowań w sprawach karno-skarbowych,
spraw uregulowanych w ustawie z 29.08.97-Ordynacja podatkowa z pewnymi wyjątkami,
spraw należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych /chyba, że przepisy...
-
Ocena brak
Zakres stosowania przepisów kpa w sprawach skarg i wniosków
Zakres stosowania przepisów kpa o skargach i wnioskach jest znacznie szerszy niż przepisów o postępowaniu jurysdykcyjnym. Wynika to z przyczyn:
krąg podmiotów zobowiązanych stosować przepisy jest szerszy,
przepisy kpa o skargach i wnioskach mają zastosowanie w postępowaniach wyłączonych z...
-
Ocena brak
Zakres obowiązywania kpa w postępowaniu jurysdykcyjnym
Prowadzić je mogą:
w imieniu wojewody bądź starosty kierownicy służb; straży; inspekcji,
organy państwowe np. prezesi sądów, zakłady publiczne /ZUS/, inaczej mówiąc organy administracji rządowej /zespolonej i niezespolonej/ oraz samorządu terytorialnego,
inne podmioty pełniące...
-
Ocena brak
Kodyfikacja postępowania administracyjnego w Polsce
Do I wojny światowej i kilka lat po niej obowiązywały ustawy zaborców, które dotyczyły niewielkich części postępowania administracyjnego. Pierwsza kodyfikacja to 1928 rok i trzy rozporządzenia:
o postępowaniu administracyjnym /obowiązywał do 1960 roku/,
o postępowaniu przymusowym w...
-
Ocena brak
Warunkowe umorzenie postępowania karnego
Sąd może warunkowo umorzyć postępowanie karne, jeżeli występują następujące przesłanki:
a) wina sprawcy i społeczna szkodliwość popełnionego czynu przez niego nie są znaczne;
b) okoliczności przestępstwa nie budzą wątpliwości;
c) sprawca nie był dotąd karany za przestępstwo umyślne;
d)...
-
Ocena brak
Warunkowe zawieszenie wykonania kary
Sąd może warunkowo zawiesić wykonanie kary:
a) pozbawienia wolności nie przekraczjącej 2 lat;
b) ograniczenia wolności;
c) grzywny orzeczonej jako kara samoistna;
Decydując się na warunkowe zawieszenie wykonania kary sąd bierze pod uwagę przed wszystkim postawę sprawcy i jego własności i warunki...
-
Ocena brak
Kary i środki karne
Kara jest to środek przymusu państwowego, stosowany przez sądy wobec sprawców przestępstwa i polegający na sprawdzeniu pewnej dolegliwości.
Kary wymierzają także niektóre organy wymiaru sprawiedliwości (np. kolegia do spraw wykroczeń). Kara jest zawsze wyrazem społecznego potępienia przestępcy...