Język polski /17 000 prac/

  • Ocena brak

    „TRENY” - „FRASZKA CNOTA” CZYLI O KRYZYSIE ŚWIATOPOGLĄDOWYM

    W obliczu śmierci bliskich i cierpienia wszystkie ideały i poglądy okazują się nieważne i złudne, choć wydawałoby się, że zostały .oparte na najbardziej niewzruszonych podstawach, bo na ustanowionym przez Boga ładzie moralnym i na religijnych dogmatach. W kontekście Trenów zarówno ów ład moralny...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /11 085

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „TRENY” - „WYWIODŁEŚ WSZYTKIM, NIE WYWIODŁEŚ SOBIE"

    Treny są przyznaniem się poety-myśliciela do porażki, bezskuteczności własnych rad, pozorności ładu opiewanego w jego dziełach. Przede wszystkim jednak są wyrazem rozczarowania do filozofii i do pomocy, jakiej może ona udzielić człowiekowi. Filozofia właśnie jako „zbiór rozumowych argumentów”...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /8 700

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „TRENY” - „CZŁOWIEK NIE KAMIEŃ...”

    „Obrona ludzkiego prawa do płaczu i. boleści” w Trenach nie jest jedynie przeciwstawieniem doświadczenia, bolesnego i trudnego —. doktrynie, która „na płacz lekkość wkłada”. Wspiera sią ona także swoistą doktryną, nową filozofią człowieka, wypływa zaś z twierdzeń w arcydziele Kochanowskiego...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /7 711

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „TRENY” - „KUPIĆ BY CIĘ, MĄDROŚCI, ZA DROGIE PIENIĄDZE...”

    Poszukiwanie pociechy w poezji poprzedza w Trenach szukanie pocieszenia w filozofii. Przypomnijmy zakończenie Trenu VIII:

    Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,

    A serce swej pociechy darmo upatruje.

    (w. 13-14)

    Tą pociechą, zgodnie z żywionymi przez Kochanowskiego-humanis-tę przekonaniami, powinna...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /10 497

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „TRENY” - „JEŚLIM KIEDY NAD DZIEĆMI PIÓRKO MIAŁ ZABAWIĆ...”

    Ten dwuwiersz, mówiący o opłakiwaniu zmarłego dziecka za pomocą, czy za pośrednictwem tekstu poetyckiego, prowadzi nas do kolejnej roli podmiotu lirycznego Trenów, mianowicie roli poety i wcale bogatego kręgu spraw związanych z funkcją poezji i programem literackim cyklu. Ranga tej problematyki podkreślona...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /5 749

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „DWORZANIN POLSKI” - IDEAŁ DWORZANINA I „NAUKA O JĘZYKU”

     „Gry rozmowne” były rozrywką uprawianą na dworach włoskich i biskup Samuel powołuje się na tę tradycję proponując przerwać grę w karty i zająć się „jaką iną krotochwilą”, która by „polerowała rozum”. Przeciwstawienie owo już na wstępie nobilituję dialog jako formę nie tylko modną, ale i...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /10 189

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „ŻYWOT EZOPA FRYGA" - KREACJA BOHATERA

    Zasadnicze tendencje ideowe romansu błazeńskiego Biernat z Lublina czy Jan z Koszyczek przejęli oczywiście ze wzorów, ale przekładając na język polski dostosowali je niejako do potrzeb polskiego czytelnika i istniejącej ówcześnie sytuacji społecznej. Tendencje te odczytać można poprzez analizę...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /9 148

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „TRENY” - „NIESZCZĘŚCIU KWOLI... LUTNIĄ I WDZIĘCZNY RYM PORZUCIĆ MUSZĘ”

    W kontekście Trenów, zwłaszcza zaś Trenu II, to przekonanie, jedno z fundamentalnych w twórczości Kochanowskiego, ulega przekreśleniu: „Jakie szczeście ludzi naszladuje, / Tak w nas albo dobrą myśl, albo złą sprawuje” (w. 19-20). W dobrej myśli dobrze było cieszyć się poezją, widzieć w niej...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /5 364

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „DWORZANIN POLSKI” - TEORIA TREFNOWANIA

    Księga druga Dworzanina jest zastosowaniem ogólnych wskazań zawartych w pierwszej do konkretnych sytuacji życia dworskiego. Sformułowano tu nawet coś w rodzaju dekalogu dworzanina. Najciekawsze są dziś dla nas wskazówki dotyczące stroju, przy tej okazji bowiem dał Górnicki mały wykład o modzie męskiej...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /17 158

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „ŻYWOT EZOPA FRYGA" - IDEOLOGIA BAJEK

    Obrońca ludu, a rychło i doradca królów, był Ezop przede wszystkim bajkopisarzem. 1 ta jego rola jesl najważniejsza, zarówno w dziejach literatury, jak i w strukturze opowieści o jego karierze. Wyobraźnia starożytnych Greków uczyniła go twórcą, wręcz wynalazcą bajki zwie-

    oam pojcię cio Kosciara z...

    Ocena / Przedmiot / Język polski

    Autor /Halszka Dodano /05.04.2013 Znaków /7 967

    praca w formacie txt

Do góry