-
Ocena brak
Ideał człowieka oświeconego w Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach I. Krasickiego
Oświecenie było epoką bardzo charakterystyczną, jego twórcy stawali bowiem ponad wszystko kult rozumu, pouczali i krytykowali. Znamienny dla XVIII – wiecznej literatury dydaktyzm doprowadził do ustalenia nowego kodeksu praw, postaw i obowiązków ; pisarze wyselekcjonowali zalety, zganili wady, określili...
-
Ocena brak
Koncepcja człowieka oświeconego w drugiej połowie XVIII wieku
Literatura jest sztuką kreatywną, bowiem kształtuje ciągle nowe wzorce osobowe. Każda epoka ma swojego literackiego bohatera o określonych cechach psychologicznych, pozwalających odróżnić go od typów charakterologicznych innego okresu. Tak więc średniowiecze – honorowego rycerza i błogosławionego...
-
Ocena brak
W jaki sposób patrioci walczyli o poprawę Rzeczypospolitej?
W drugiej połowie XVIII w. trudna sytuacja Polski, zagrożonej w swym bycie narodowym przez zaborczych sąsiadów, oraz prądy oświeceniowe płynące z Francji spowodowały ruch umysłowy o szerokim zasięgu, którego celem było ratowanie ojczyzny. Taki cel postawili sobie oświeceni patrioci z królem na czele i...
-
Ocena brak
Jak motywują swe postępowanie bohaterowie Cyda Pierrea Corneillea? (uzasadnij swoją wypowiedź na podstawie wybranych cytatów)
Pierre Corneille to jeden z wybitnych twórców francuskiego XVII – wiecznego dramatu klasycystycznego. Oprócz Cyda napisał komedie : Melite, Wdowa, Galeria pałacowa, największą sławę zyskał tragediami : Madea, Śmierć Pompejusza, Herakliusz. Klasycyzm w jego twórczości polegał na sięganiu do...
-
Ocena brak
Obnażenie fałszu i obłudy religijnej (dewocji, zakłamania) w Świętoszku Moliera
Ze szczytowymi osiągnięciami klasycystycznej komedii francuskiej łączy się nazwisko Moliera (właściwe nazwisko : Jean Baptiste Poquelin). Choć ukończył w Paryżu wydział prawa, wybrał pogardzone życie aktora, komedianta i przez kilkanaście lat wędrował z trupą aktorską po francuskiej...
-
Ocena brak
Dramaty Moliera jako komedie charakterów (Świętoszek, Skąpiec)
Molier, czyli Jean Baptiste Poquelin, był najwybitniejszym komediopisarzem drugiej połowy XVII w. Uznawany jest za twórcę nowożytnej komedii europejskiej. Wraz z P. Corneillem i J. Racinem stworzyli dramat klasycystyczny XVII w. (w Europie rozwijał się jeszcze w XVIII w.), oparty na wzorach antycznych.
Z...
-
Ocena brak
Dwa oblicza polskiego sarmatyzmu w Pamiętnikach J. Ch. Paska i utworach W. Potockiego
W późnym średniowieczu powstało stwierdzenie, że Polacy są spadkobiercami Sarmatów, plemienia, które w starożytności zamieszkiwało tereny między Wisłą, Wołgą a Morzem Czarnym. Od średniowiecza wielu polskich pisarzy dane te zaczęło traktować bardzo poważnie ; już Jan Długosz w swej Historii...
-
Ocena brak
Obraz XVII – wiecznej Polskiej w wierszach W. Potockiego – krytyka niesprawiedliwości społecznej i wad politycznych
Wacław Potocki, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej literatury barokowej, zasłynął jako epik, satyryk i moralista. W swych utworach wnikliwie krytykował wady społeczne i polityczne, bronił swobody religijnej, wykazywał dobro ojczyzny.
szlachta przestała być już skutecznym...
-
Ocena brak
Kunsztowność dworskiej poezji barokowej na przykładzie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna
W okresie baroku poezja rozwija się w kilku nurtach. Jest poezja metafizyczna, poezja dworska i poezja sarmacka. Jan Andrzej Morsztyn to wytworny dworzanin, polityk, który poezję traktował jako zajęcie uboczne, dla rozweselenia przyjaciół, współbiesiadników.
zabity jest „Strzałą śmierci”...
-
Ocena brak
Poezja D. Naborowskiego i J. A. Morsztyna jako realizacja barokowej konwencji literackiej
Jednym z naczelnych wyznaczników poezji barokowej była jej wirtuozeria formalna, prowadząca do prymatu formy artystycznej nad błahą, zazwyczaj miłosna treścią. Tendencja ta najpełniej ujawniła się w nurcie marynizmu i konceptyzmu. Oba te kierunki, charakterystyczne dla literatury europejskiej, znacząco...