-
Ocena brak
„Pan Tadeusz” jako pomnik ojczystej przyrody, funkcje opisów przyrody
-przyroda jako tło wydarzeń
Przyroda w „PT” odgrywa ogromną rolę, jest to jedyny utwór literacki w języku polskim w którym przyrodzie poświęcono tak dużo opisów. „PT” zyskał miano pomnika ojczystej przyrody. Każdy opis przyrody pełni inną funkcję w poemacie.Już pierwszy opis jest przykładem...
-
Ocena brak
J.Soplica jako nowy typ romantycznego bohatera
Literatura romantyczna przynosi kilka charakterystycznych typów bohatera :
- sentymentalny ( werteryczny ) cechuje go skłócenie ze światem, brak akceptacji rzeczywistości, posiada wybujałą uczuciowość. Poczucie bezsensu życia i bezcelowości własnej egzystencji doprowadza go do samobójstwa. Różni się od...
-
Ocena brak
Dawność szlachecka w „Panu Tadeuszu” i jej funkcja ideowa
Świat ukazany w „Panu Tadeuszu” jest światem odchodzącym. Pokolenie urodzone i wychowane w niepodległej Polsce reprezentowane jest przez : Podkomorzego, Wojskiego, Soplicę, ludzi mających świadomość nadejścia nowych czasów zdeterminowanych niewolą. Świat odchodzący ukazał poeta w atmosferze pogodnej...
-
Ocena brak
Cechy dramatu romantycznego na przykładzie „Dziadów”cz.II, III, IV
1. Kompozycja utworu.
Dziady cz. III jest dramatem o kompozycji otwartej składającej się z 9 scen. Sceny te poprzedzone są prologiem będącym łącznikiem z Dziadami cz.II. Scena I rozgrywa się w celi klasztoru Bazylianów i wprowadza problem męczeństwa norodu polskiego. Wszystkie pozostałe sceny ukazują...
-
Ocena brak
Mesjanistyczna koncepcja przyszłości Polski w Dziadach cz.III (ks.Piotr)
Konrad swoją pychą, nieuzasadnionym poczuciem wyższości zraził do siebie Pana Boga. Stwórca nie zareagował na jego prośby, choć podyktowane były one szlachetnymi motywami. Obdarzył swoją łaską skromnego, niepozornego ks.Piotra, któremu odsłonił tajemnice przyszłości Polski i świata. Wizja...
-
Ocena brak
Wielka Improwizacja jako arcydzieło polskiej i światowej poezji
Wielka Improwizacja zaczyna się od słów;
„Samotność - cóż po ludziach czym śpiewak dla ludzi.”W tym stwierdzeniu tkwi pogarda i poczucie samotności poety winikająca z ludzkiej obojętności.W dalszych słowach góruje pogarda dla przeciętności ludzkiej.Poeta zaczyna bawiż się słowami.
Słowa stają...
-
Ocena brak
Krytyczny obraz polskiego społeczeństwa w „Dziadach cz.III”
W świetle sceny IV - Salon Warszawski
Towarzystwo przy stoliku:
- rozmawiają w języku francuskim
- reprezentują go Hrabia, Francuz, dwie damy, dwóch literatów, Jenerał, Szambelan, Sztabsoficer.
- mówią o sprawach błahych takich jak urządzanie przyjęć, dobrym ubiorze, przepuchu.
- Interesuje ich...
-
Ocena brak
Obraz martyrologii młodzieży polskiej w Dziadach cz.III
W Dziadach cz.III obraz młodzieży polskiej ukazują:
1.Przedmowa poety
2.Opowiadanie Sobolewskiego
3.Historia Cichowskiego
4. Postać Rollinsonowej i jej syna
Ad1.
W przedmowie poeta opisuje uporczywą wyyrwałość narodu polskiego, którą porównuje do wytrwałości chrześcijan podczas prześladowania...
-
Ocena brak
Dlaczego ballady i romanse A.Mickiewicza wyznaczają początek polskiego romantyzmu
Romantycy zerwali z oświeceniowymi metodami poznawczymi: empiryzmem i racjonalizmem. Stwierdzili bowiem, że świat tymi metodami nie jest w pełni poznawalny. Przedstawili swoje: intuicję, wiarę i uczucie. Sądzili, że dzięki poznaniu pozazmysłowemu uda się dotrzeć do duchowego życia człowieka. Romantyzm...
-
Ocena brak
Ideał romantycznej miłości w Dziadach cz.IV
Trzy godziny miłości, które przeżywa Gustaw są najgwałtowniejszą i najdramatyczniejszą polemiką w polskiej literaturze na temat istoty miłości. Dla Gustawa miłość jest potężną siłą, której człowiek ulega. Rozum i wola są wobec miłości bezsilne. Gustaw raz po raz stara się uwolnić od swojej...