-
Ocena brak
Wodne zapory ziemne
Zapory wykonane w całości z jednego materiału nazywamy jednorodnymi. Wiele tego typu budowli ziemnych jest używanych do dziś. Wyposaża się je w urządzenia przelewowe, mogące odprowadzić w sposób kontrolowany duże ilości wód powodziowych. Każdy przelew wody przez koronę zapory mógłby bowiem...
-
Ocena brak
Zapory wodne w okresie rewolucji przemysłowej
Zapoczątkowana około roku 1760 rewolucja przemysłowa zrodziła między innymi zapotrzebowanie na tani, szybki i sprawny transport coraz większej ilości surowców i wytworzonych dóbr. W efekcie w przodujących podówczas krajach - Francji i Anglii - powstało wiele zapór. Niektóre z nich służyły do...
-
Ocena brak
Tamy i zapory wodne
Zapory wodne umożliwiają kontrolę biegu rzek, gromadzenie wody do nawadniania i wytwarzanie energii elektrycznej, pomagają zapobiegać powodziom. Zmieniają jednak znacznie środowisko naturalne, niszczą przyrodę w zalanej wodą dolinie i zmieniają stosunki wodne. Najstarsze zapory były prawdopodobnie...
-
Ocena brak
Najstarsze mosty w Polsce
Najstarszym stałym mostem na ziemiach polskich jest prawdopodobnie most kamienny wybudowany około 1390 roku w Kłodzku nad rzeką Młynówką. Dziś nazywany jest niekiedy małym mostem Karola, gdyż przypomina swój praski pierwowzór. Wrocławski most Grunwaldzki, wybudowany w 1910 roku, był pierwszym na...
-
Ocena brak
Katastrofy mostu
Jedną z największych katastrof mostu spowodował wiatr. Most wiszący Tacoma Narrows, wzniesiony w 1940 r. ponad rzeką Paget Sound w USA, zawalił się zaledwie 6 miesięcy po otwarciu. Podmuchy wiatru spowodowały, że konstrukcja wpadła w rezonans i pomost zaczął falować. W ciągu godziny falowanie...
-
Ocena brak
Mosty zwodzone
Niekiedy istnieje konieczność zbudowania mostu w takim miejscu, w którym kolidowałby on z ruchem statków. Jeśli nie opłaca się zbudować tunelu dla samochodów pod kanałem, należy wznieść most ruchomy, czyli zwodzony, umożliwiający w razie potrzeby przepłynięcie statkom. Istnieje kilka typów...
-
Ocena brak
Mosty wiszące
Współcześnie najdłuższymi mostami są mosty wiszące. Most wisi na ogromnych linach, zakotwiczonych w brzegu i wyniesionych wysoko na specjalnie wybudowanych wieżach. Na pomniejszych stalowych linach zwisających z lin głównymi utrzymywany jest pomost. Pierwszy most wiszący wzniósł pomiędzy 1819 a...
-
Ocena brak
Most wspornikowy
Metodą przedłużenia przęsła jest zastosowanie konstrukcji wspornikowej. Most wspornikowy składa się z dwóch oddzielnych części - wsporników zamocowanych do brzegów rzeki. Środek ciężkości każdego z nich znajduje się blisko punktu mocowania. Wsporniki są połączone ze sobą na końcach. Gdy...
-
Ocena brak
Mosty łukowe (rozporowe)
Zastosowanie łuku do powiększenia rozpiętości przęsła jest znane od starożytności. Łuk zamienia działającą na przęsło pośrodku siłę ciężkości skierowaną do dołu na siły skierowane na zewnątrz, przyłożone na końcach przęsła. Opiera się ono na przyczółkach, które utrzymują most na...
-
Ocena brak
Mosty belkowe
Pierwszym mostem był prawdopodobnie pień drzewa, który zwalił się w poprzek rzeczki bądź strumienia. Wiele współczesnych mostów ma podobną formę płaskiej struktury spinającej brzegi rzeki jednym przęsłem. Jest to most belkowy. Każdy z końców belki-przęsła opiera się na przyczółkach...