Ocena brak

Znaczenie teorii w działaniu praktycznym nauczyciela

Autor /Macko1 Dodano /05.08.2011

  1. Teoria- logicznie uporządkowany system twierdzeń dotyczących określonego wycinka rzeczywistości ważnego dla człowieka

Podstawą teorii są prawa- są to zależności między dwoma zmiennymi w określonych warunkach. Istnieją prawa ogólne, które mówią o bezwyjątkowej zależności między a i b. Prawa statystyczne np.: jeżeli a to b w 70%- formułowane są częściej przez nauki społeczne.

Niektóre nauki matematyczno-przyrodnicze badają układy zamknięte (przewidujemy w nich wszystkie czynniki, które mają wpływ na wynik procesu) Posługują się wnioskowaniem dedukcyjnym (ogół -> szczegół)

Nauki społeczne badają układy otwarte, mają pewne przedzałożenia, które wpływają na naszą ocenę sytuacji, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy -> formułowanie prawd statystycznych.

Nauki przyrodnicze formułują prawa ogólne.

Wiedza pedagogiczna nie jest pełna bo nie wyjaśnia każdej sytuacji zawodowego działania nauczyciela. Nie powie nam jak należy postępować, każdy uczeń jest inny (niezdeterminowanie sytuacji ucznia i nauczyciela)

Jak zatem powinien sobie radzić nauczyciel i jak reagować, kiedy nie ma wsparcia teorii?

- Może sam tworzyć swoje teorie

- Jego praca ma charakter twórczy a nie techniczny ( nie można dokładnie określić celów i środków)

Do góry