Ocena brak

Zarządzanie strategiczne

Autor /Aline Dodano /18.04.2011

 

Zarządzanie strategiczne polega na ciągłym dostosowywaniu organizacji do zmian otoczenia, by osiągnąć lub utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku w wybranej domenie funkcjonowania.

Zarządzając strategicznie:

  1. należy ciągle analizować otoczenie, identyfikując tendencje i trędy oraz oceniając je jako szanse lub zagrożenia, analiza ta (prowadzona dynamicznie w różnych horyzontach czasowych) powinna prowadzić do określenia kluczowych czynników sukcesu w branży. Ocena musi być dokonywana z punktu widzenia zakresu działania organizacji, domeny, w jakiej funkcjonuje i realizowanej misji (domena to część rynku, na której organizacja operuje dążąc do utrzymania strategicznej przewagi), prowadzona analiza może spowodować konieczność przeformułowania misji.

  2. musimy ciągle analizować wnętrze organizacji, jej zasoby i kompetencje oraz oceniać je, jako silne lub słabe strony. Analiza powinna prowadzić do określenia kluczowych kompetencji, czyli takich, których konkurenci nie będą mogli skopiować. Ocena sił i słabości musi być dynamiczna, prowadzona ze względu na przyjętą misję i będąca wynikiem porównania do lidera w branży lub wzorcowego konkurent

  3. trzeba sformułować strategię zdobycia lub utrzymania przewagi konkurencyjnej

  4. należy konsekwentnie choć nie maniakalnie realizować wybraną strategię w praktyce.

Podobne prace

Do góry