Ocena brak

Zarządzanie przez konflikt

Autor /Lara Dodano /21.04.2011

 

Zarządzanie przez konflikt w przedsiębiorstwie polega na możliwie wczesnym wykrywaniu potencjalnych źródeł sporów i niepowodzeń, aby podjąć odpowiednie środki zapobiegawcze. Zadaniem kierowników jest zapanowanie nad konfliktami w sensie sterowania tymi procesami w kierunku ich wykorzystania dla dobra przedsiębiorstwa.

Korzenie konfliktu tkwią przede wszystkim w sferze emocjonalnej człowieka, a nie w obiektywnej istniejącej rzeczywistości.

Sytuacja konfliktowa w przedsiębiorstwie objawia się wzajemnym niedowierzaniem, niechęcią, brakiem dobrej woli obu lub jednej ze stron oraz ostrą tendencją do rywalizacji.

 

ZALETY:

  • zapobiega stagnacji firmy

  • umożliwia wykorzystanie twórczej inicjatywy stron konfliktu przez określone formy współzawodnictwa i rywalizacji

  • integruje strony konfliktu, jeśli został on pozytywnie rozwiązany

 

WADY:

  • brak harmonii i współpracy obniżający efektywność

  • wyczerpanie sił (stres) stron biorących udział w konflikcie

  • niesprzyjający klimat społeczny w grupie

 

Warto jednak wspomnieć iż istnieją także inne techniki motywacyjne.

Do najważniejszych zalicza się :

  • Zarządzanie przez inspirowanie

  • Zarządzanie przez zespoły twórcze

  • Zarządzanie przez grupy autonomiczne

  • Zarządzanie przez doskonalenie i rozwój pracowników

  • Zarządzanie przez ryzyko

  • Zarządzanie przez formalizację

 

 

 

Rodzaje konfliktów :

  • indywidualny wewnętrzny dot. jednego człowieka(najczęściej powstaje, gdy dochodzi do wyboru pomiędzy dwoma atrakcyjnymi celami)

  • interpersonalny(dot. dwóch osób lub grupy)

  • grupowy i międzygrupowy (występ. kiedy dochodzi do nieporozumień między np. młodymi a starszymi pracownikami)

  • międzyorganizacyjny(występ. między przedsiębiorstwami)

 

 

Kiedy dochodzi do konfliktu?

 

  • istnieje różnica poglądów jeżeli chodzi o zamierzone cele

  • osiągnięciu określonego celu towarzyszą różnice w wyborze metody

  • fakty postrzegane są w sposób niezgodny

  • korzysta się z tych samych zasobów (biuro, telefon, komputer itp.)

  • stosunki interpersonalne są nieprawidłowe (wadliwa komunikacja)

  • sztywna struktura org.

  • system awansów sprzyja nadmiernej konkurencji

  • różnice światopoglądowe

  • różnice osobowości

  • pojawia się: zazdrość, zawiść, intrygi, plotki, upór, chorobliwa podejrzliwość, choleryczna nadpobudliwość itp.

  • przenoszenie stanów frustracyjnych na środowisko zawodowe

Podobne prace

Do góry