Ocena brak

ZARZĄDZANIE PRZEZ KOMUNIKOWANIE SIĘ (ZPK)

Autor /Lara Dodano /21.04.2011

 

Bezpośrednim celem ZPK jest doinformowanie i dowartościowanie załogi, w nadziei, że przyczyni się ona do stworzenia klimatu wzajemnego zaufania pomiędzy kierownictwem a podwładnymi, a dzięki temu do lepszej motywacji i pozytywnych zachowań pracowników na rzecz organizacji.

Istotą i celem komunikacji jest wzajemne zrozumienie się nadawcy i odbiorcy w zakresie przekazywanych wiadomości(komunikatów). Oznacza to, że sens wiadomości odebranej przez odbiorcę powinien być taki sam jak przekazał nadawca wiadomości.

 

ISTOTĄ I CELEM KOMUNIKACJI JEST WZAJEMNE ZROZUMIENIE SIĘ NADAWCY I ODBIORCY W ZAKRESIE PRZEKAZYWANYCH WIADOMOŚCI (KOMUNIKATÓW). OZNACZA TO, ŻE SENS WIADOMOŚCI ODEBRANEJ PRZEZ ODBIORCĘ POWINIEN BYĆ TAKI SAM, JAKI PRZEKAZAŁ NADAWCA WIADOMOŚCI.

 

Komunikaty są przekazywane w 4 kierunkach, a zatem:

  • w dół hierarchii organizacyjnej

  • w górę hierarchii organizacyjnej

  • poziomo

  • skośnie „diagonalnie”

 

Sposób w jaki osoba odbiera informację jest uzależniony od:

  •  
    • osobowości oraz rozwoju intelektualnego

    • percepcji

    • motywacji

    • warunków otoczenia

    • emocji

    • nastawienia psychicznego w stosunku do nadawcy informacji

 

 

Nie bez znaczenia dla przebiegu prawidłowego komunikowania się są umiejętności jakimi powinien cechować się kierownik.

 

 

Przyczynami występowania nieprawidłowej komunikacji pomiędzy kierownictwem a podwładnymi mogą być np.

  •  
    • obawa przed niechęcią pracowników ich zarzutami czy też pretensjami a nawet ostrymi atakami

    • podzielenie się informacją budzi obawę utraty władzy, wpływów

    • z powodu aroganckiego zachowania się władzy i lekceważący stosunek co do kompetencji potrzeb informacyjnych pracowników

    • autokratyczny styl zarządzania

    • brak kompetencji kierownictwa w sferze zarządzania

    • kierownikom brak jasnej wizji i strategii firmy

 

ZALETY
  • prowadzi do lepszego doinformowania członków organizacji o celach i strategii rozwojowej przedsiębiorstwa,

  • prowadzi do otwartego mówienia o trudnych problemach, obawach i niepewnościach,

  • prowadzi do uzasadnienia ważnych zamiarów i decyzji kierownictwa, a tym samym do likwidacji pustki informatycznej, często otwartej na domysły, plotki i niedomówienia,

  • prowadzi do lepszej motywacji pracowników, oraz do zwiększenia stopnia identyfikacji członków organizacji z jej celami.

 

WADY
  • niebezpieczeństwo ujawnienia przez pracowników niektórych istotnych informacji konkurentom np. dotyczącej nowej strategii firmy, przygotowanej produkcji nowych wyrobów,

  • możliwość przekształcenia się niektórych spotkań informacyjno-dyskusyjnych z załogą w niekontrolowanych pretensji, krytyki, zarzutów i ataków personalnych,

  • słabą percepcji i czytelnictwo większości komunikatów pisanych, takich jak biuletyny, tablice informacyjne.

 

 

Podobne prace

Do góry