Ocena brak

Zapobieganie przeciążeniom w czasie ubierania

Autor /endriu Dodano /20.12.2012

W zakresie ubioru i sposobu ubierania się współczesna cywilizacja przyniosła wiele, zarówno korzystnych jak i niekorzystnych z punktu widzenia czynności kręgosłupa, elementów. Z jednej strony swoboda stroju, nowe materiały i tworzywa, nowa technologia kroju, wręcz naukowe opracowania fizjologicznego obuwia i zdrowych tkanin. Z drugiej, wiele elementów, które zaburzają naturalny ruch, utrudniają termowentylację, zmieniają prawidłowy stereotyp ruchowy, wywołując przeciążenie lub będąc bezpośrednią przyczyną bólów kręgosłupa.

Wśród tych ostatnich do głównych czynników niekorzystnych należy zaliczyć:

• obuwie na wysokim, twardym, nieelastycznym obcasie, sztywnej podeszwie, z nieprzepuszczających powietrze materiałów;

• odzież z nieprzewiewnych tworzyw sztucznych, zaburzającą termo-regulację skóry;

• obcisłe gorsety, biustonosze i paski zaburzające stereotyp oddechowy;

• dyktowane okresową modą ubiory czy to zbyt ciężkie, czy to zbyt obcisłe i krępujące ruchy, czy to zbyt przewiewne i powodujące przechłodzenia.

Generalnym zaleceniem co do ubioru dla osób mających problemy z kręgosłupem będzie więc noszenie ubiorów z naturalnych lub oddychających i przepuszczających parę wodną tkanin. Wskazane jest także noszenie ubrań możliwie najlżejszych i nie krępujących naturalnego ruchu. Zbyt ciężki płaszcz obciąża kręgosłup szyjny, obcisłe, sztywne spodnie (dżinsy) ograniczają przeprost stawów biodrowych, mocno zaciągnięty pasek lub pas wyszczuplający zaburza stereotyp oddechowy, "plastikowa" odzież powoduje naprzemienne pocenie się i przechładzanie ciała, itd. Te proste i oczywiste błędy w wielu przypadkach stanowią odpowiedź na często u lekarza padające pytanie "...dlaczego mnie to doktorze ciągle boli?"

Niezależnie od powyższych uwarunkowań spowodowanych czynnikami technologicznymi lub modą jeszcze większe znaczenie dla powstawania przeciążeń ma sposób zakładania na siebie ubioru. Jest to czynność, którą wykonujemy conajmniej raz dziennie. Wykonywana nieprawidłowo może być źródłem znaczących przeciążeń kręgosłupa. Stąd szereg zaleceń celem unikania tego rodzaju możliwości.

Wkładanie rzeczy przeznaczonych na dolne części ciała (majtki, rajstopy, kalesony, spodnie, spódnice, skarpety, obuwie itp.) należy zawsze wykonywać w pozycji siedzącej lub z oparciem tułowia np. o ścianę. Zasada ta jest związana z możliwością utraty równowagi podczas stania na jednej nodze w trakcie zakładania wymienionych części garderoby. Grozi to znacznym przeciążeniem kręgosłupa lędźwiowego. Ponadto, nawet przy zachowanej równowadze, występująca przy ubieraniu typowa pozycja zgięcia tułowia do przodu z jednoczesnym podciągnięciem jednej nogi ku górze, powoduje znacznie większe przeciążenie w kręgosłupie lędźwiowym niż ma to miejsce w pozycji siedzącej. Niestety, wiele osób, nawet wiedząc o szkodliwości ubierania się na stojąco, robi ten błąd nagminnie. Pamiętając o prawidłowym ubieraniu dopóki kręgosłup boli, wracają niestety do złych nawyków po ustąpieniu dolegliwości.

Ogromnie niekorzystną rolę odgrywają także pośpiech i złe przyzwyczajenia. Pośpiech przy ubieraniu bywa przyczyną zaplątania się np. w nogawkę spodni, utraty równowagi z możliwością urazu kręgosłupa. Całkowita, stała zmiana nawyku ubierania chroni przed takimi niebezpieczeństwami. Nawet zupełnie zdrowe osoby powinny pamiętać, że wydolność kręgosłupa ma określone granice i nie ma sensu przeciążać go czynnościami, które doskonale można zastąpić innymi, wykonywanymi bez ryzyka.

Osoby zagrożone bólami szyjnymi i piersiowymi powinny nosić bluzki, koszule, swetry zapinane z przodu, zamiast wciąganych przez głowę. U kobiet ogromnie ważną rolę spełnia dobry biustonosz. Nieprawidłowy stanik bardzo obciąża kręgosłup szyjny i górny odcinek piersiowy. Z tego powodu kobiety o dużym biuście powinny nosić biustonosze podtrzymujące piersi (gorset), zamiast powszechnie stosowanych staników z ramiączkami obciążającymi barki. Nieprawidłowy, wiszący na ramionach biustonosz rozpoznać jest stosunkowo łatwo, bowiem noszące go kobiety mają tendencję do unoszenia barków ku górze. Często też wpijające się ramiączka pozostawiają charakterystyczne wgłębienia na ramionach. Jest to sygnał, że biustonosz przeciąża kręgosłup i że należy go zmienić. U kobiet mających dolegliwości bólowe kręgosłupa szyjnego i piersiowego korzystniejsze są biustonosze zapinane z przodu. Przy zapięciach tradycyjnych, z tyłu, podczas zakładania stanika wskazane jest, by obrócić go zapięciem do przodu, zapiąć zapinkę, a następnie przekręcić prawidłowo i założyć ramiączka.

Podobne prace

Do góry