Ocena brak

Zapłon w silniku Diesla

Autor /Janusz Dodano /31.01.2012

W silniku benzynowym mieszanka jest przygoto­wywana w gaźniku, zasysana do cylindra, spręża­na i w odpowiednim momencie zapalana iskrą ze świecy zapłonowej. W silniku Diesla do cylindra zasysa się samo powietrze i spręża sieje tak silnie, że jego temperatura wzrasta nawet do 2480°C. W tym momencie do cylindra wtryskiwane jest rozpylone paliwo. Temperatura powstałej mieszan­ki jest tak wysoka, że zapłon odbywa się samoczyn­nie i świeca zapłonowa nie jest potrzebna. Z tego powodu silnik Diesla bywa również nazywany sil­nikiem z zapłonem samoczynnym.
Niektóre silniki wysokoprężne wyposaża się w świece żarowe, umieszczone wewnątrz cylind­rów. Ich zadaniem jest wstępne ogrzanie cylindra, aby ułatwić rozruch zimnego silnika.
Zapłon samoczynny czyni silnik Diesla prost­szym i tym samym bardziej niezawodnym od sil­nika benzynowego. Paliwo używane w silniku wysokoprężnym - olej napędowy - nie wymaga tak skomplikowanej rafinacji jak benzyna, przez co jest od niej tańsze. Jest też mniej lotne i znacznie bezpieczniejsze, gdyż w przeciwieństwie do ben­zyny nie zapala się od otwartego płomienia.
Jednak wysoki stopień sprężania niesie ze sobą problemy konstrukcyjne. Silnik Diesla musi wy­trzymywać wyższe ciśnienie, co czyni go masywniejszym, cięższym i droższym od benzynowego o podobnej mocy. Z drugiej strony wyższy stopień sprężania oznacza wyższą efektywność silnika i mniejsze zużycie paliwa.

Podobne prace

Do góry