Ocena brak

Z czego składa się zrównoważona dieta?

Autor /elka Dodano /31.01.2012

Zrównoważona dieta powinna składać się z białek, węglowodanów, tłuszczów, błonnika oraz pierwiastków śladowych i witamin we właściwych proporcjach - nie za dużo, nie za mało.

Dzieci potrzebują sporo białka, ponieważ rosną, i węglowodanów, które dostarczą im energii. Dorośli nie potrzebują tak wiele tych substancji. Dlatego człowiek dorosły powinien ograniczyć spożycie tłuszczów, a gdy to tylko możliwe, tłuszcze zwierzęce powinny być zastąpione tłuszczami roślinnymi.

Zawsze starajcie się jadać nie oczyszczone produkty spożywcze, w skórce czy łuskach, ze względu na dużą zawartość błonnika i witamin. Należy wybierać świeże owoce i warzywa, chleb z pełnego przemiału i brązowy ryż. Orzechy i fasolę można jeść w dowolnych ilościach, mięso, mleko, ser i jaja w ilościach umiarkowanych, a cukierki, herbatniki, chrupki, frytki i hamburgery jadajmy tylko przy wyjątkowych okazjach!

Kości, stawy i mięśnie to ruchome części maszyny, jaką jest nasze ciało. Mają wbudowany system „smarowania i naprawy", umożliwiający nieustanne działanie. Jednak i one wymagają pielęgnacji, jeśli mają służyć nam przez całe życie.

Jeśli mięśnie i stawy są zbyt rzadko używane, zaczynają sprawiać nam ból. Stawy zacinają się. mięśnie tracą swą siłę i sprawność, kości robią się cienkie i słabe. Unieruchomione stawy, sflaczałe mięśnie i słabe kości będą źródłem bólu i trudności ruchowych w podeszłym wieku.

Młode kości i mięśnie najlepiej rosną, kiedy są aktywne. Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że kości rosną proste i silne. Mięśnie są tym silniejsze, im częściej są używane. Stawy są elastyczne i dobrze „nasmarowane", jeśli są stale aktywne.

Do góry