Ocena brak

Wstęga

Autor /Nikanor Dodano /09.11.2012

1) piast, wspornik got. bądź płaski motyw
dekor. naśladujący w. wiązaną czasem w węzeł lub
kokardę.

Występuje od starożytności jako motyw pomocniczy
do przewiązania punktów zawieszenia girland,
banderol, do owinięcia (w gotyku) lasek itp.; w.
stosowano często w ornamentyce wczesnego baroku,
w kon. XVI i w 1 poł. XVII w.; z kon. XVII w. weszła
w skład ornamentu —> wstęgowego, była jednak stosowana
jako motyw dekor. także i w innych zestawieniach;

2) wąski i długi pas tkaniny, odrębnie wykonany,
a nie odcinany, gładki lub wzorzysty,
używany jako opaska lub przepaska, upinany w kokardy,
rozetki, będący ozdobą ubioru męskiego i kobiecego.

W. mało używane w ubiorze średniow., rozpowszechniły
się szczególnie w modzie zachodnioeur.
XVI-XVIII w.

Cienkie i elastyczne w. służyły w tym
okresie nie tylko jako kokardy i rozetki, opaski do
włosów, szyi, przepaski, obszywki, wykańczały także
rękawy lub mankiety, zdobiły cholewy i przyszwy
obuwia męskiego i damskiego, uzupełniały fryzurę, przepasywały kapelusz i podtrzymywały pończochy.

Szerokie użycie wstążek wywoływało wzrastające
zapotrzebowanie na nie w kon. XVI w. i konieczność
usprawnienia produkcji; w. tkano na wąskich krosnach
i każdy przeplot wątku wymagał osobnego ruchu
ręki tkacza; maszynę do tkania 4-6 wstążek na raz
wynalazł prawdopodobnie gdańszczanin, A. Muller,
ok. 1586, lecz wynalazek ten nie został wdrożony do
produkcji z powodu gwałtownego oporu ze strony
ręcznych tkaczy.

Na pocz. XVII w. Holender, Van Sonnevelt,
zbudował doskonalszą maszynę, która za pomocą
napędu ręcznego włączała całą serię czółenek, co
po udoskonaleniach doprowadziło do tkania 40 wstążek
na raz. Maszyna do tkania wstążek przyjęła się w
Holandii w latach 1604-23, w ciągu XVII w. w Anglii,
różnych krajach niem., Francji i Szwajcarii, w XVIII w.
- w całej prawie Europie.

Umożliwiło to masową produkcję
zarówno gładkich, jak i wzorzystych wstążek
jedwabnych i półjedwabnych, które do naszego stulecia
są tanim dodatkiem i wykończeniem ubioru.

Podobne prace

Do góry