Ocena brak

Wielka reforma teatru XIX i XX wieku - WIELKA REFORMA: "Théâtre d'Art" i "Théâtre de l'Oeuvre"

Autor /Kalikst Dodano /08.11.2011

Równocześnie z rozwojem naturalizmu scenicznego powstaje reakcja na wynaturzenia tego kierunku w postaci "Théâtre d'art." (Teatr Artystyczny), założonego w 1890 r. przez Paula Forta; po trzech latach został on przemianowany na "Théâtre de l'Oeuvre" (Teatr Sztuki) - za czasów kierownictwa Lugné-Poëgo. Teatr ten działał do wybuchu I wojny światowej, a po przerwie wznowił działanie w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

Lugné-Poë (właśc. Aurelien Lugne 1869-1940) był uczniem Antoine'a, co nie przeszkodziło mu oderwać się od naturalizmu mistrza i przejściu do opozycj, do obrony teatru przed wyjałowieniem z poezji. Zadecydowała o tym przeobrażeniu, skłonność do repertuaru poetyckiego, zaś w obrazie scenicznym do malarskiej stylizacji. Grano więc zasadniczo autorów symbolistów, jak Maeterlinck, d'Annunzio, Rimbaud, Ibsen, stosując do ich poetyki styl sceniczny. Oprócz symbolistów startowali tu sławni później autorzy francuscy, jak Cruel, Porto-Riche, Salacrou i Claudel, nie mówiąc o autorach obcych.

Nie brakło też przedstawień burzliwych, jak premiera "Króla Ubu" Alfreda Jarry'ego (1896), prekursora późniejszego teatru absurdu.

Podobne prace

Do góry