Ocena brak

Wiek szkolny: zagrożenia rozwoju - Kształtowanie gotowości szkolnej

Autor /Max123 Dodano /02.07.2011

W wieku około 6-7 lat dziecko wydaje się „(...) przygotowane na »wkroczenie w życie«, tyle że życie to jest najpierw życiem szkolnym, niezależnie od tego, czy szkołą jest obejście gospodarskie, dżungla czy szkolna klasa” (Erikson, 1997, s. 269). Sposób organizacji życia w klasie szkolnej stawia przed świeżo upieczonym uczniem niemałe wymagania.

Przez kilka godzin każdego dnia musi on znosić rozłąkę z rodzicami, przebywać wśród początkowo całkowicie obcych dorosłych i rówieśników, orientować się w przestrzeni nowego i dużego z jego perspektywy gmachu szkoły, uważnie słuchać tego, co mówi nauczyciel i wykonywać jego polecenia, przezwyciężać własne zmęczenie i stres, czy wreszcie kontrolować podstawowe potrzeby fizjologiczne tak, aby nie umknęły mu okazje ważne dla poznawania nowych umiejętności i wiedzy.

W zasadzie każdy kolejny dzień w szkole stawia przed dzieckiem nowe wyzwania. To, czy będzie ono w stanie poradzić sobie z nimi zależy od jakości całego dotychczasowego rozwoju dziecka. Brak zaufania do świata i opanowania reguły wzajemności w kontaktach społecznych wyniesiony z pierwszego roku życia ograniczy możliwość nawiązania dobrego kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami (zob. Brzezińska, 2003). Nadmierne zawstydzany w drugim i trzecim roku życia uczeń może hamować tak ważną w nauce chęć samodzielnego wykonywania różnorodnych zadań, nieustannie obawiając się doznania porażki (zob. Wojciechowska, 2003).

Częste zbywanie pytań i lekceważenie rozmów z przedszkolakiem niesie dla przyszłego ucznia niebezpieczeństwo większego zaangażowania w „bujanie” w wyobraźni niż w realizowanie zadań szkolnych (zob. Smykowski, 2003). Słaba jakość rozwoju dziecka do 7 roku życia może zatem sprawić, iż pierwszoklasista nie będzie wystarczająco przygotowany do tego, by dać sobie radę w nowym dla niego świecie szkoły i np. zamiast w przygotowanie odpowiedzi na pytanie nauczyciela włoży cały swój dziecięcy wysiłek w opanowanie lęku przed głośnym mówieniem na forum klasy. Niedopasowanie trudności zadań i tempa pracy do poziomu funkcjonowania dziecka stanowi zatem ważne w wieku szkolnym źródło zagrożenia dla przebiegu jego rozwoju.

Podobne prace

Do góry