Ocena brak

Wiedeński walc

Autor /KotFilemon Dodano /10.04.2013

Czasy Kongresu Wiedenskiego (1814-1815), zwołanego z inicjatywy zwyciezcównapoleonskiej Francji i gromadzacego przedstawicieli krajów całej Europy, wytworzyły w Wiedniu mode muzyczna. Moda stał sie wiedenski walc. Walca tanczono na dworze cesarza (3000 osób — szlachty i mieszczan, bo cesarz austriacki był dla mieszczanstwa łaskawy—brało udział w balach dworskich, rzecz w monarchistycznej Francji nie do przyjecia).Kompozytorzy walców pojawili sie jak na zawołanie. Forma walca wiedenskiego ustaliła sie dosc szybko.

Wybitnymi autorami walców byli Josef Lanner i Johann Strauss starszy. JosefLanner( 1801—1843) dał sie poznac jako autor polek, marszów, kadryli i lendlerów, aległównym atutem jego dorobku w tym lejszym zakresie były walce (ponad 100). Ojciec „królawalców", Johann Strauss starszy (1804—1849), najpierw był altowiolista w orkiestrzeLannera. pózniej sam załoył zespól, z którym wiele podróował po Europie. Był autorem 251kompozycji, głównie walców, polek, galopów i marszów (wsród nich najpopularniejszy Marsz Radetzkyego).

Walce pisał też brat „króla walców" — Josef Strauss (1827—1870). Operetkiwiedenskie tworzyli take MichaelZiehrer(1843—1922), Richard Heuberger(1850— —1914), Kari Millockcr (1842—1899) i Kar! Zeller (1842—1898), a w nastepnej generacji FranzLehar, Oskar Straus (1870—1954), Leo Fali (1873—1925) i Imre Kalman (1882—1953).Podobnie jak Lehar, Kalman był z pochodzenia Wegrem i jak on wprowadzał do operetkiwiedenskiej elementy muzyki wegierskiej i cyganskiej; najsłynniejsze operetki Kalmana:Manewry jesienne. Ksieniczka czardasza i Hrabina Marica.

Podobne prace

Do góry