Ocena brak

Umiejętności związane ze skutecznością w relacjach interpersonalnych

Autor /kokoszka Dodano /28.05.2014

Kiedy uczymy grupę umiejętności związanych ze skutecznością w relacjach personalnych, zawsze odwołujemy się do odgrywania ról. W scenach bierze udział dwoje nastolatków lub nastolatek i rodzic (niekoniecznie rodzic tego właśnie nastolatka). Prezentując po raz pierwszy jedną z tej grupy umiejętności, np. DEAR MAN, opowiadamy o hipotetycznym konflikcie, który pozwoli na zastosowanie umiejętności. Konflikt dotyczy wymyślonej diady rodzic-nastolatek, nastolatelc-nastola-tek, trener umiejętności-druga osoba, a nawet pary złożonej z dwóch trenerów umiejętności. Członkowie grupy zazwyczaj są zainteresowani konfliktami, które w jakiś sposób ich dotyczą, ale najchętniej zaczynają od konfliktu dotyczącego trenerów umiejętności. Dlatego odgrywaliśmy hipotetyczny spór między trenerem a osobą z zewnątrz, np. mechanikiem samochodowym (o to, na kiedy samochód trenera będzie gotowy), sąsiadem (o zbyt głośną muzykę dochodzącą z domu sąsiada) albo między dwoma trenerami (np. o to, kto ma dziś przynieść przekąski). Trzeba pamiętać, że spory, w których stronami są trenerzy umiejętności, nie powinny być zbyt ostre ani zbyt osobiste. Nastolatków prosi się, by powiedzieli trenerom, jak umiejętnie wybrnąć z sytuacji, albo zagrali obydwie role. Być może dlatego, że nastoletni pacjenci są zwykle bardzo zainteresowani swoimi terapeutami, a być może z powodu odczuwanego uprawomocnienia związanego z faktem, że trener jest ukazany jako istota omylna, młodzi uczestnicy grupy prawie zawsze mocno angażują się w takie ćwiczenia i grają nadzwyczaj dobrze. Mogą wtedy wykorzystywać umiejętności w sytuacjach bardziej dla nich neutralnych, nim przejdą do spraw naładowanych emocjami. Nastolatki ogromnie przeżywają ćwiczenia, często grają z wielką fantazją i uwielbiają być twardymi przeciwnikami w dialogu. Potrafią także być rozbrajająco zdolni! Nasze doświadczenia pokazują, że szczególnie cenne jest ćwiczenie, gdzie nastolatek odgrywa rolę rodzica, a rodzic - nastoladca. Pomaga ono w nabywaniu umiejętności, patrzeniu na konflikt z innej perspektywy oraz wzbudzaniu empatii.

Podobne prace

Do góry