Ocena brak

Typy lekcji i ich charakterystyka

Autor /Tristian Dodano /20.12.2011

Typ lekcji to taka jej odmiana, która wynika z realizacji funkcji dydaktycznych w toku procesu nauczania i uczenia się oraz z organizacji pracy na lekcji, zastosowanych metod czy środków dydaktycznych.

Typy lekcji wynikające z realizacji funkcji:

  • lekcje wprowadzające i zaznajamiające uczniów z nowym materiałem

  • lekcje utrwalające – utrwalanie wiadomości, umiejętności i nawyków

  • lekcja służąca opracowaniu poznanego materiału

  • lekcja powtórzeniowo-systematyzująca – powtórzenie, uogólnienie i utrwalenie poznanych wiadomości i umiejętności

  • lekcja korektywno-uzupełniająca – korekta błędów i uzupełnienie braków

  • lekcja zawierająca wszystkie ogniwa procesu nauczania i uczenia się

  • lekcja obejmująca kilka ogniw procesu nauczania i uczenia się

  • lekcja sprawdzająca postępy uczniów

  • lekcja służąca ukształtowaniu pojęć

Typy lekcji wynikające z organizacji pracy na lekcji:

  • lekcja dyskusyjna

  • lekcja wycieczka

  • lekcja z wykorzystaniem komputera

  • lekcja z wykorzystaniem filmu

  • lekcja w laboratorium

  • lekcja pracy zespołowej

  • lekcja uczenia się pod kierunkiem

  • lekcja referatowa

  • lekcja samodzielnej pracy uczniów

  • lekcja w warsztatach szkolnych

  • lekcja łączona

Typy lekcji zazębiają się z rodzajami lekcji np. lekcja dyskusyjna może być lekcją eksponującą lub problemową.

Od czego zależy typ, rodzaj i budowa lekcji:

  1. przedmiotu nauczania, czyli treści

  2. wieku ucznia, roku nauczania, wykorzystywanego dotychczas poziomu wiedzy

  3. systemu dydaktycznego, który przyjął nauczyciel (herbartowski, deweyowski, wielostronnego nauczania wg Okonia, systemu łączenia teorii z praktyką)

  4. kolejnego ogniwa (elementu) realizowanego w procesie kształcenia

  5. możliwości organizacyjnych

  6. środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel

  7. dojrzałości uczniów do samodzielnej realizacji zadań dydaktycznych

Podobne prace

Do góry