Ocena brak

Treść regulaminu pracy

Autor /Melchior99999 Dodano /25.11.2011

Regulamin pracy jest aktem normatywnym ustalajacym organizacje I wewnetrzny porzadek w zakladach pracy oraz okreslajacym zwiazane z procesem pracy prawa i obowiazki pracodawcy i pracownika.

Regulamin pracy powinien byc wydany przez wszystkich pracodawcow, zatrudniajacych co najmiej pieciu pracownikow.

Tresc regulaminu w sposob przykladowy reguluje art.104 kodeksu pracy. Zgodnie z tym artykulem regulamin pracy powinien ustalac w szczegolnosci:

  1. organizacje pracy

  2. systemy i rozklady czasu pracy

  3. terminy dodatkowych dni wolnych od pracy

  4. pore nocna

  5. termin, miejsce i czas wyplaty wynagrodzenia

  6. wykaz prac wzbronionych kobietom i pracownikom mlodocianym

  7. rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom mlodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego

  8. obowiazki dotyczace bezpieczenstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej

  9. potwierdzanie przez pracownikow przybycia i obecnosci w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecnosci.

Regulamin ten wymienia glowne, typowe sprawy, ktore zdaniem ustawodawcy powinien regulowac kazdy regulamin, pozostawia ustalajacym tresc swobode zamieszczania w nim innych spraw, ktorych regulacja jest niezbedna ze wzgledu na potrzeby i specyfike danego zakladu pracy.

Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakladowa organizacja zwiazkowa.

Regulaminy powinny byc jasne i konkretne, zrozumiale dla kazdego pracownika, ze wzgledu na okreslone konsekwencje prawne dla pracodawcow, jak rowniez pracownikow.

Regulamin wchodzi w zycie po uplywie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomosci pracownikow w sposob przyjety u danego pracodawcy.

Apracodawca jest obowiazany zapoznac pracownika z trescia regulaminu przed rozpoczeciem przez niego pracy.

Podobne prace

Do góry