Ocena brak

Tomas Luis de Victoria

Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013

Tomas Luis de Victoria (ok. 1548/50-1611; we Włoszech znany jako Ludovico da Yittoria) był nastepca Palestriny w Collegium Romanum. W twórczosci ograniczał sie do muzykikoscielnej, adna z jego mszy nie opiera sie (jak to było zwyczajem) na wzorcach swieckich.

Napisał 20 mszy i 44 motety, zas jego najsławniejszym dziełem było Officium HebdomadaeSancfae (1585), utwór niemal mistyczny, o bogatej harmonice, która w słuchaniu jest jeszczebardziej tonalna ni muzyka Palestriny. De Victoria stosował technike ostinatowa, któratraktował dramatycznie w celu podkreslenia tekstu (charakterystyczny z tego punktu widzeniajest motet O magnum misterium, O vos omnes). Muzyka twórcy kastylijskiego stanowiostatnie słowo muzyki koscielnej owego czasu.

Jego zdaniem miała ona słuyc liturgii,pobudzac do modlitwy, ale nie rozpraszac. Idea ta przetrwała w Rzymie dłuej ni gdzieindziej. De Victoria był ksiedzem, kapelmistrzem i organista w Madrycie, zachował kultmuzyki Palestriny jeszcze w czasie, gdy w Rzymie, pod wpływem szkoły weneckiej,rozwijano niemal konkurencyjnie w stosunku do stiie alta Palestrina styl nowy,wczesnobarokowy, oparty na wielochórowosci. Przykładem tego nowego stylu sa dzieła PaolaAgostina, Antonia Marii Abbatiniego i Orazia Benevolego.

Podobne prace

Do góry